Byggahus.se

Övertrycksfritt system (på begäran)

1. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Här står slingorna på tankbotten med lite plastslang som skydd mot bottenplåten

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem
    Jo, det är två tankar som vardera är 150cm höga så det blir till att ställa dem bredvid varandra isåfall.

Vad är tillräcklig dimension på rör ungefär?

Kan man ha alla slingor i den ena tanken och bara förbindelserören som går till den andra tanken?

3. Jesca_j

Jesca_j

Medlem
    Angående slingorna så försöker jag hitta slingor på nätet för att kolla lite priser men de enda slingor jag hittar är "ytförstorande kamrör" på Rinkabyrör som kostar 3285:- för en som är 15m * 22mm, jag hoppas att den typen som syns på bilden ovan är billigare då det ser mer ut som "vanliga" kopparrör som är hoplindade.

4. M

Matss

Medlem
    Slingorna på bilden är just ytförstorade kamflänsrör.

Ett billigare alternativ är att köpa en begagnad 500-literstank med slingor eller beredare som tekniktank.

Lämplig rördimension mellan tankarna är cu 35 = R32. Sätt en kulventil i nedre röret mellan tankarna, inte kul att behöva tappa ur 6 m3...

5. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    vore det inte mer ekonomiskt att använda två paralella (stavas det så) tolvmillimeters kopparrör istället för ett 22mm kopparrör.

6. Z
    Medlem · Norrbotten · 170 inlägg

Zac

Medlem
    Det är väl inte din egen tank Matss du har skurit upp för att fota;-)

7. Jesca_j

Jesca_j

Medlem
    Tack för svaret!

Kan jag då parallellkoppla två stycken 3kubiks olje/acktankar och en "vanlig" acktank (med kamrörsbatteri för varmvattnet) utan att det uppstår konstigheter eller måste den sättas som separat tekniktank?

Det kan inte bli problem att värmen från pannan inte hinner fördela sig som den ska i tankarna när den ska skyfflas från den första till den andra och sedan till den tredje tanken?

Gör det något om oljetankarna och acktanken inte är lika höga? (Oljetankarna är 1500mm och acktanken 1995mm).

(Kanske är dumma frågor men frågar man inte så lär man sig inte heller....) :)

8. M

Matss

Medlem

Du kan parallekoppla alla tre. Att accen är högre är bara bra. Ta däremot ut vatten till elementen på rören mellan panna och tankar.

9. M

Matss

Medlem
    Jag skar upp den i första hand för att montera slingorna :)

10. Jesca_j

Jesca_j

Medlem
    Satt och funderade på en sak....om jag nu skulle sätta ihop en anläggning med 2st 3kubiks (olje)tankar och en 1,7kubiks vanlig acktank plus en vedpanna....det blir ganska tungt.....7700kg vatten plus kanske 1000(?)kilo järn på det.

Kommer garagegolvet att palla för det eller kommer hela huset att tippa?

11. M

Matss

Medlem
    Det blir ju fördelat på en ganska stor yta så trycket blir lågt. Plattan har väl stöd under, eller har du källare under?

12. Jesca_j

Jesca_j

Medlem
    Jag har "vanlig" platta på mark med frigolitisolering under. Ingen källare med andra ord.

13. D
    Medlem · 213 inlägg

davvethepirate

Medlem
    Om man nu skulle springa på nårra plattvärmeväxlare på en industri som skall ersättas är detta något som man då kan använda? jag tänker på att ersätta slingorna i tanken. Skulle man kunna använda de till både varmvatten och radiatorsystemet?

14. G
    Medlem · 59 inlägg

Gravforsarn

Medlem

Ångblåsning

Hur högt ovan ditt expansionskärl sitter ångutblåsningen?
    Jag skulle vilja göra lika din lösning och enl. bifogad bild, men är rädd att pumpen skapar ett tryck så stort att det pumpar ut genom ångblåsningen.
    Jag kan inte ha den högre än 3-400mm ovan exp. innan källartaket säger ifrån, och det ger ju ett tillåtet difftryck på endast 3kPa, vilket ju bör vara möjligt då motståndet i rören på sug och trycksidan kan skilja.
    Jag vill ogärna koppla exp. på framledningen för att få så kall exp. som möjligt.

Vad tror Ni?
    Förslag / synpunkter?

15. P
    Medlem · 232 inlägg

Palte

Medlem
    Är det någon som provat pex-slang som slinga?

Wirsbos 20mm slang tål ju 95gr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.