Hej.
Funderar om man ska slingor i ackt. el ska man ha tva för varmvattnet. Om man använder slingor ska man placera dem som Åke gjorde (högst upp på sidan)?
MVH/Pär
173 432 läst · 224 svar
173k läst
224 svar
Övertrycksfritt system (på begäran)
-
-
Medlem · södermanland · 19 inlägg 6 okt 2011 10:116 okt 2011 10:11 #212
Hej Pär jag har 2 slingor(ytförstorade) till varmvattnet, en nere i tanken och en uppe (tanken rymmer 3000 liter)
varmvattnet räcker c a 12 till14 dagar + 2 slingor till e v för värmen. skickar med ett par bilder så ser du. m v h Åke. -
-
3 jan 2012 11:25 #214
Nu har jag eldat ganska länge men har fortfarande probem med luft i systemet...
Systemet är provtryckt med vatten men det är ju undertryck och luft som är problemet.
Jag har inga problem med att det läcker vatten men det tränger in luft så pass mycket att jag måste lufta tanktopp och översta röret till exp var annan vecka. Det är ju ganska enkelt men jag tänker på hur mycket det rostar invändigt. Jag hittar ingen ritning på blåsrör som inte förstör häverten... Det funkar i övrigt riktigt bra men
jag får väl flytta på exp i värsta fall men då tror jag inte på hävertprincipen. Tacksam för svar! -
13 apr 2012 10:28 #215
Skulle vilja göra som Bjuris ritning i inlägg 20 men jag har mycket (ca 4-5m) högre nivåskillnad mellan huvudtank och tekniktank. Är jag helt körd då på ett övertrycksfritt system?
-
17 jun 2012 23:53 #216
Jag ser och är tacksam för att denna gamla tråden inte helt har dött ut än.
Jag undrar faktisk lite på om detta kan göras med en solfångar krets som blir kopplad till en slinga i min tank.
Man kan se hur jag har gjord med tanken på denna sidan http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/174317-taklyft-tillbygg-12.html
Efter att ha läst lite igenom denna tråden så fattar jag nästan inte varför man bör köra med tryck system..
Jag har nämligen en gammal trycktank som jag har liggande som jag tänkte svetsa i några muffar på och koppla mot solfångar kretsen i denna tanken. Kommer att börja på det i morgon någon gång tänker jag.
Men mina funderingar blir då om kärlet måste vara över solfångarens topp? och om vart jag skall koppla in till kretsen? Någon som har svar på detta? -
20 jun 2012 15:06 #217
Nu är jag så jä... bra på "Paint"
så jag lägger upp en liten ritning så jag kan förklara lite närmare hur jag tänker.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Kärlet kommer att stå inne i hörnet på stugan i andra våningen om jag gör så här. Det vill då bli 1 till 1,5 meter skillnad i höjd från kärlet till acc tank. och ungefär 2 meter till solslingan i acc tanken.
Lite funderingar om jag överhuvud taget får cirkulations pumpen att börja cirkulera vattnet om jag inte har något tryck kärl på sol slingan.
Någon som kan ge svar på detta? -
1 jan 2013 14:59 #218
Tusen takk for en fantastisk inspirerende tråd om Övertrycksfritt system!
Jeg har lest tråden nøye og prøver å tilpasse mitt system til ditt Kopplingsschema alt 2. Utfordringen min er at jeg har en 3 m3 tank i plast med tre hull i toppen og en shunt jeg er usikker på om passer til vedlagt kopplingsschema.
Jeg hadde satt stor pris på om du Forumgud Matss eller noen av dine troende disipler kan gi meg svar på noen få spørsmål:
1) Er det OK å flytte returrøret fra bunnen av pannan til toppen og ned i bunnen av Acku-tanken? (se kopplimgsschema)
2) Passer min Shunt, en dobbeltventilet blandeventil med Grundfos Alpha 2L
25-60 130 pumpe til vedlagt kopplingsschema? (se bilde)
3) Jeg hadde tenkt å bruke 1" rør på hele systemet og silkurv med tilbakeslagsventil på de to dypeste rørene i tanken, men det blir kanskje ikke så bra?
4) Er det over-kill med lukket expansjonstank og sikkerhetsventil ved pannan?
Godt nyttår og på forhånd tusen takk for svar!Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in -
9 feb 2013 09:14 #219
Det är ju lite synd att du inte fått svar på dina frågor.
Har själv en oljetank till övers så jag är intresserad av ditt projekt, för att se om jag kan göra detsamma som du håller på med. Hoppas att du kan lägga in bilder och redovisa ditt projekt efterhand som det framskrider.
Har funderat mycket på hur temperaturen påverkar plasten i tanken. Vad har du för åsikt i den frågan. Du har ju trots allt satsat på att det skall fungera med plast och 90 -100 grader C. -
13 feb 2013 08:52 #220
Tusen takk for svar!
Det er blitt så stille på denne tråden, så jeg lurer på om jeg skal legge inn mitt innlegg på byggebolig.no I Norge ligger vi langt etter dere i Sverige vedr. private biobrenselannlegg, og spesielt overtrykksfrie system.
Ja, jeg er selv spent på hvordan det går med plasttanken. Den er laget av HDPE, og ifølge wikipedia tåler materialet 120*C i korte perioder og 110*C kontinuerlig. Men jeg har kontaktet en produsent av slike tanker som sier at deres tanker tåler 60*C i korte perioder og 40*C kontinuerlig, så jeg er veldig spent på hvordan det går...;-)
Regner med å få bygget det ferdig i løpet av 6 uker, da kommer det mer info- Laddar…
-
Medlem · Västernorrland · 30 inlägg 18 jun 2013 19:0718 jun 2013 19:07 #221
Hur känslig är retur samt laddrör för tankarna vinklar och böjar? pga låg takhöjd i min källare måste jag ställa den andra tanken på sidan om, och måste då bila ner returen samt dra upp laddröret ovanför dörrkarmen. diffen på laddröret kan tänkas bli runt 2dm och returen dryga 1dm,
MVH
Korvstroganoff -
8 apr 2014 21:38 #222
Hej! Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i.. Tänkte riva ut oljepannan och installera vedpanna och tre accumulatortankar i mitt pannrum. Har 12-15 m kulvert in till huset. Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt att systemet skall se ut i huvudsak. Har utgått från ett befintligt och fungerande system när det gäller framledning av värme till radiatorer. När det gäller tappvattnet känner jag mig lite mer osäker, framför allt då gällande den blandningsventil som är numrerad som 4 i min skiss, placering och funktion. Kretsen är liknande på min befintliga anläggning med oljepanna. Tappvattnet cirkulerar alltså in till huset kontinuerligt för det skall gå snabbt att få varmvatten i huset. Kommentera gärna en eller båda kretsarna..
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Hade även tänkt förbereda för en eventuell framtida garageanslutning genom att sätta kulventiler på väl valda platser. Tänkt system mot garaget är ritat med sträckade linjer och lite nedtonat..
tack på förhand!
Tommy -
Medlem · 1 041 inlägg 8 feb 2019 14:138 feb 2019 14:13 #223Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Så ser blandningsventil ut hos mig. Röret i mitten på den högsta bild är tappkallvattnet som förs upp och i ackumulatortankens spiral. Det vänster röret är tappvarmvattnet som kommer ned från ackumulatortanken. Blandnings ventil fungerar som ett bro imellan och om värmevattnet blir för varmt, öppnas blandningsventil som så att tappkallvattnet släpps in med varmvattnet och då unviker man skållning. Min har också en säkerhetsventil (höger rör på översta bild) kopplat på tappkallvatten sidan som har ett utlopp på golvet nära golvbrunnen.
Det går att köpa ett komplett paket med blandningsventil pch säkerhets ventil.
Glöm inte SYR ventilen som också kopplas in på kall sidan.Redigerat 8 feb 2019 14:35 -
Medlem · 321 inlägg 8 maj 2019 15:198 maj 2019 15:19 #224
Tänk också på att det skall bara ett öppet expansionskärl när du eldar med ved. Kärlet skall sitta högre än den högsta radiatorn. Löser du det med pannan i garaget? Den skall ju också sitta nära pannan. MEN det finns ett sätt att ett öppet kärl sitter långt under radiatorerna. Och det fungerar klockrent. Haft ett sånt i 10 år utan något som helst problem
-
8 maj 2019 22:09 #225
Håller på och bygger vedsystem där pannan är placerad just i garaget och radiatorerna i huset sitter mycket högre. Har också läst här på forumet att det ska gå bra med öppet kärl men alla jag pratar med säger bara att allt vatten kommer rinna ut i garaget. Hur kopplar jag för att det ska fungera?
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.