Övertala mig att inte köpa detta hus

16k läst  121 svar

1. AXS
    Lägenhetsfixare Nivå 8
  2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    Vi vet ju inte priset för ett "normalt" hus i detta område. Passar väl utmärkt för den som har gott om tid och kan fix mycket själv. Annars är det kanske klokt att söka kontakt med en bra byggare för bedömning av rimlig renovering. Beroende på önskemål är det knappast under 500 tkr kanske det dubbla. En särskild varning för eternitplattorna som kan bli dyra att åtgärda, stora krav på hantering av asbest

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Nivå 14
    Nåja, vi har ju inte sett något slutpris ännu.
    Och så jäkla billigt är det väl inte? Det är ju ett väldigt litet hus med brister i skicket.

• Laddar…
  4. AXS
    Lägenhetsfixare Nivå 8
    Billigt i absoluta mått. Passar oss bra för att komma under 70% belåning(Med marginal).

Och litet hus är ju bra om det är mycket att fixa. :)

5. Y
    Medlem Nivå 5
    Det är ju så litet att det inte är ett alternativ för en barnfamilj, så det ger ju en något lägre prisnivå.
    Men det behöver ju i princip en totalrenovering. Ögnade igenom besiktningsprotokollet, läckage i taket, sättningsskador, fukt i väggarna i källaren, gamla våtrum mm. Jag har inte örnkoll på prisnivån i Enskede, men jag förmodar att de 5 Mkr är i princip värdet på tomten och läget. Om man har kunskap och tid kan det ju vara ett roligt hobbyprojekt, men är det läget du vill ha så är nog renovering/tillbyggnad pengar i sjön. Det är fortfarande ett gammalt hus med allt vad det innebär. Blir nog mer ekonomiskt att riva och bygga nytt på tomten så man får det som man vill ha det.

6. S
    Medlem Nivå 7
    Kika på Booli vad andra hus med det läget har gått för. Jag vet inte om det är billigt eller dyrt men då kan du få ett hum om priset är ok.

7. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Om man är beredd att lägga på en miljon för nytt tak, dränering, nya våtutrymmen etc. för att få bo nära stan då är det väl OK. Jag konstaterar att man får inte mycket för pengarna. En koll på Booli säger tyvärr inget om skicket på andra objekt men de flesta husen i området är väl i samma åldersklass.

Jag skulle inte köpa trots mäklarens beskrivning.
    "Älskat hus med underbar tomt!"
    "STOR LUMMIG TOMT
    "

Stickan

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Håller med om att det inte är särskilt billigt. Men absoluta mått för att vara stockholm ja men inte om man ser till kr/kvm.

Största nackdelen är nog just att det är för litet för att bo en familj där. För en ensam liten eremit är det nog perfekt men inte när det kommer barn med i bilden. Utbyggnad är visserligen möjligt men kostar också en bra slant och även om ni inte har barn idag så kommer de ibland snabbare än man räknat med ;)
    Även om två rum i källaren är inredda som sovrum idag så tycker jag inte att ni kan räkna med att de kan användas som det fortsättningsvis, åtminstone inte utan ytterligare åtgärder för att säkerställa ett beboeligt klimat.
    Att låta en gäst sova där någon enstaka natt kanske är ok men jag skulle inte nyttja det som permanent sovrum.

Då pratar vi omdränering och utvändig isolering. Bortsanering av de befintliga vägg och golvbeklädnaderna. Ny fukttålig inredning och nytt ventliationssystem innan vi kan börja närma oss sovrumsklimat i den källaren.

Tycker inte att ni ska snöa in på små hus i tron om att det blir mindre att göra. Skicket och konstruktionen spelar in mycket mer än storleken. T.ex kan ett litet hus med träfasad mycket väl vara mer krävande att underhålla än ett stort tegelhus.

• Laddar…
  9. D
    Medlem Nivå 1
    Jag som bor på landet och i en helt annan del av Sverige, häpnar över prisläget men det är väl bara att inse att man inte får lika mycket för pengarna i närheten av Stockholm. Det jag skulle fundera på är att det kan bli väldigt trångt för en barnfamilj samt att sovrummen i källarplan ger väldigt mycket källarkänsla, med tanke på de små fönstren. Bilderna ger ett ljust intryck, men tänk hur det blir på hösten och vintern.

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Nivå 10
    Pga denna tråd så kommer huset att bli överprisat!

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Nivå 7
    Ja man förundras lite över vad folk är villiga att betala för hus i Stockholm. Där jag är född ,uppe i Ångermanland, skulle ett sådant hus kosta ca 50 000:- men det är ju tillgång och efterfrågan som styr.

• Laddar…
  12. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Instämmer, men de som accepterar att bo såhär har andra prioriteringar. Du skall bara veta vilka uppoffringar man kan göra för att få bo nära centrala Stockholm (8km från Sergels torg).

Stickan

Redigerat 21 maj 15:18
    • Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 10
    Och jag som gör allt vad jag kan för att slippa bo nära Stockholm. Är anställd i Stockholm, men distansarbetar för att slippa flytta dit...

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man tittar på slutpriser i området, så verkar det som kvm priset ligger ungefär på samma nivå som det här huset, lite lägre för något större hus.

Jag tror med betoning på tror att just detta att det inte är ett hus för en barnfamilj, utan i huvudsak för en singel, gör att priset är i högsta laget.

Om man då tar hänsyn till anmärkningarna så är huset kraftigt för dyrt. Jag har inte läst bes. protokollet, men framförallt sättningsskadorna som talas om högre upp, skulle jag vara orolig över. Detta kan vara ett rivningsobjekt.

15. R
    Medlem Nivå 1
    Som andra sagt är det i princip tomten du betalar för. Källarvåning räknas knappt som beboelig yta i min mening. Betalar jag 5 mkr för en tomt väljer jag ett helt annat läge... Och ja, jag bor i Stockholm (eller numer strax norrom kust med tanke på ovan, hav mm).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: