4 410 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Överta allmänning som inte ägs av någon
Korrekta vägen torde vara att återuppta konkursen, eftersom det efter konkursens avslutande tydligen har framkommit hittills obeaktade omständigheter. Exploatörens fastighet utgör en tillgång, I praktiken löser ni knuten genom att enas med likvidatorn om en kostnadsram för att likvidera tillgången (= er förening köper fastigheten) och efter likvidatorns nedlagda arbete fördela och övriga omkostnade fördela överskottet bland fordringsägarna.H hjulia skrev:- Enligt en fastighetsjurist skulle vi eventuellt kunna dra en juridisk process i tingsrätten för att kunna överta marken men vem som är motparten är dock höljt i dunkel och det skulle troligen bli väldigt dyrt.
- Aktiebolagets likvidator slår som sagt ifrån sig så den vägen verkar vi inte kunna ta oss fram.
Det finns inga herrelösa fastigheter. Det finns bara huvudlösa medmänniskor. ;-)
Det är dock många fastigheter som har värde som inte går att få iväg exekutivt.. ännu värre med fastighete utan värde kan jag tänka migC civilingenjören skrev:Står det i akten att gemensamhetsanläggning bildades? Har det bildats sedan dess? Om inte är det bara att ansöka om det så att ni får sköta det som grönområde och övriga ändamål som kan behövas. Löser dock ej problemet med att fastighetsägaren behöver godkänna ledningar.
Problemet med herrelösa fastigheter skulle upphöra om det fanns en årlig registerhållningsavgift. Om ingen betalade avgiften för en fastighet och ägaren inte hade några andra tillgångar som kan mätas ut skulle fastigheten säljas på exekutiv auktion.
Vad jag har förstått av mina grannar som har försökt bygga närmare gräns än 4,5m så krävde kommunen in ett godkännande av fastighetsägaren till allmänningen och hade de bara kunnat få ett ok så hade kommunen sagt att det var okej att bygga där. Detsamma gällde för att få ansluta utloppsvatten till befintliga ledningar på allmänningen.
Det som har bildats är en ideell förening som har som uppgift att ta hand om området, men det finns inte med i förättningsakten att föreningen skapades och det är än så länge ingen samfällighet. Dock har vi precis beslutat att vi ska försöka omvandla föreningen till en samfällighetsförening.
Det är även den väg som jag tycker borde vara rätt väg att gå, men likvidatorn vägrar då han inte har papper på att bolaget är ägare och det var 25 år sedan. Det hjälper dessutom inte att marken inte har något värde eftersom det då enligt honom inte finns något att ta upp i likvidationen.
Vad jag har förstått av mina grannar som har försökt bygga närmare gräns än 4,5m så krävde kommunen in ett godkännande av fastighetsägaren till allmänningen och hade de bara kunnat få ett ok så hade kommunen sagt att det var okej att bygga där. Detsamma gällde för att få ansluta utloppsvatten till befintliga ledningar på allmänningen.
Det som har bildats är en ideell förening som har som uppgift att ta hand om området, men det finns inte med i förättningsakten att föreningen skapades och det är än så länge ingen samfällighet. Dock har vi precis beslutat att vi ska försöka omvandla föreningen till en samfällighetsförening.
Det är även den väg som jag tycker borde vara rätt väg att gå, men likvidatorn vägrar då han inte har papper på att bolaget är ägare och det var 25 år sedan. Det hjälper dessutom inte att marken inte har något värde eftersom det då enligt honom inte finns något att ta upp i likvidationen.
Liknande trådar
-
Varför går det inte att sänka värmen
Värme allmänt -
Ingen publik IP, komma åt HA utanför interna nätverket
Villalarm & Hemautomation -
Övertala mig att inte köpa detta hus
Övrigt husrelaterat -
Överta & renovera äldre hus eller inte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tips önskas för att övertala telia att vi inte behöver gräva för nya kablar?
Teknik