Byggahus.se

Översvämning källare - mycket regn , avloppsvatten

1. T
    Medlem · 4 inlägg

Trollis84

Medlem
    Imorse upptäckte vi en översvämning i källaren, det har regnat mycket senaste dagarna och åkrar, trädgård och vägar är vattenfyllda. Vi kopplade på en pump och ledde vattnet ut bort från huset (ca 100 m bort). Det gjorde att vattennivån sjönk och källaren verkar torka upp, men det sipprar fortfarande från grunden, jag tror att vatten kommer upp från bottenplattan. Vi har fortfarande pumpen igång och avfuktare står på.

Vad vi upptäckte sen var att när vi spolar vatten i huset så leds det inte till avloppsbrunnen, där sipprar det bara ut lite. Vi gjorde ett test med diskmedel och det gick ut till golvbrunnen i källaren och sedan pumpades ut bort från huset. Vi har kört med avloppsrengörare i stål, så långt det går genom golvbrunnen samt även i avloppsröret från huset, då kom det upp diverse toapapper och annat otrevligt som indikerar att det är nåt som sitter fast . Vi har spolat med trädgårdsslang , och vi har hällt ner bikarbonat salt ättika i alla handfat med kokande vatten för att lösa eventuella proppar.

finns det mer vi kan göra själva?
    tror ni att det är dags att ringa spolbil?
    Är det stopp eller kan det vara nån form av reaktion på de höga vattenmängderna?

Vi har inte upplevt något problem med avloppet innan, vi har slamtömning om en månad och avloppsbrunnen är inte full.

• Laddar…
  2. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 251 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Har ni källartrapp på utsidan med brunn? Vår brunn där är en spygatt som går till en brunn inne i källaren. Antagligen för dagvattenledningen går högre upp än källarplattan.

3. T
    Medlem · 4 inlägg

Trollis84

Medlem

Vi har källartrapp på utsidan men ej nån brunn där :/

4. M
    Medlem · 152 inlägg

Masthugg

Medlem
    Ring en spolfirma och häll inte mer skit i avloppet. Absolut inte propplösare. Du vill inte ha upp en massa sånt i källaren.

5. S
    Medlem · Stickholm · 39 inlägg

Stolsben

Medlem
    Ring en spolbil. Har ni testat alla hemmaknep så är det dags att ta in proffsen. Hur gammalt är huset och hur ligger ni till höjdmässigt mot andra grannar mm?

6. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 521 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Om det inte kommer ut något i avloppsbrunnen (3-kammarbrunn?) så låter det som att det är stopp. Jag har aldrig tyckt att rensband fungerar något vidare. När jag behöver spola rören har jag en rörrensare som jag kopplar till högtryckstvätten. Beställer du en spolbil så har de samma sak de kör med, fast kraftigare.

Om det är möjlig så är det bäst att spola uppströms dvs. Spola från 3-kammarbrunnen och mot fallet. Ligger den långt ifrån huset är det inte helt omöjligt att det finns spolbrunnar på vägen, ofta är de övertäckta med jord.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 4 inlägg

Trollis84

Medlem

Vi ligger i ganska platt landskap så varken högre eller lägre än övriga hus i området , vi har inga nära grannar, närmsta är ca 300 m bort.

8. a.o.f
    Medlem · Bohuslän · 679 inlägg

a.o.f

Medlem
    Kan vara att kommunens avloppssystem är överfullt. Har hänt mig. Ring ditt försäkringsbolag. Vissa försäkringsbolag hjälper till men inte IF försäkringar.

9. B
    Allvetare · Stockholm · 7 104 inlägg

b8q

Allvetare
    Nu är det väl eget avlopp och inte kommunalt?

10. a.o.f
    Medlem · Bohuslän · 679 inlägg

a.o.f

Medlem
    Missade ordet slamtömning och har med det så är det väl eget avlopp. Kontakta försäkringsbolaget kan man ändå försöka med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.