Byggahus.se

Översvämning i källare från hål i källarvägg under hus

1. D
    Medlem · 561 inlägg
    Upptäckte i morse att vi har översvämning i källaren och att vattnet verkar sippra från ett litet hål i väggen nästan vid golvet. Det är inte en fullstor källare utan bara en liten matkällare på några kvadrat.
    Problemet är att hålet sitter på väggen som står liksom under grunden och inte från någon yttre husvägg.

1. Kan jag täta hålet tillfälligt? I så fall vad händer då med vattnet, tar det sig vidare och ställer till med större skada någon annanstans?

2. Vad ska man i så fall täta med?

3. Betyder det här att man behöver dränera runt hela huset eller bara i hörnet där källaren finns?

4. Eller är det något annat som behöver göras då läckan finns på innersidan av källaren?

5. Hur högt ungefär kan man räkna med att vattnet är, om grundplattan står relativt högt på marken? Finns det sätt att mäta?

Logga in för att se filmer.
  2. maah
    Medlem · 1 763 inlägg
    Vattnet ser ju väldigt rent och klart ut, kan det inte vara en läcka på ett vattenrör utanför nånstans som orsakar det där?

3. P
    Medlem · 932 inlägg
    Vattnet utanför är nog betydligt högre med den farten på vattnet, gräv en grop utanför och pumpa undan tills du har bestämt dig hur mycket du ska dränera

4. Anna_H
    Husägare · 10 461 inlägg
    Är ni nyinflyttade? Kolla isåfall med förra ägaren om de varit med om detta förut.

Om inte, så ska ni nog kontakta kommunen, det börjar ju inte rinna vatten ur hål i väggen utan vidare.

• Laddar…
  5. Fulkemisten
    Medlem · 1 590 inlägg
    Ja, täta går ju inte, vatten tar lättaste vägen så då lär det bara börja rinna in någon annanstans istället. Var bor du? Det har kommit först mycket snö och sedan här i Stockholm där jag bor mycket regn under natten. Det flödar friskt i min sandfångsbrunn till dräneringen och det är kristallklart vatten (har hög belastning mot bakväggen då det är souterräng och sluttning ovan. Det där är med största sannolikhet smält/regnvatten, det filtreras och blir klart genom marken. Dränering är ju såklart enda bra lösningen men ja, en grop och en pump löser ju problemet just nu.

Redigerat
  6. Fulkemisten
    Medlem · 1 590 inlägg
    Jo. Eller nä, inte utan vidare, men det har varit extremt väder. Jag gissar på att TS fått mycket regn under natten.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · 561 inlägg
    Jag bor i Stockholm (södra) och det har så klart slaskregnat enormt mycket senaste dagarna.
    Vi har haft vatten i källaren förut några gånger, men vi har aldrig sett något riktigt Hål, utan trott att det kommit från ytterväggen och efter det har vi fixat takavrinningen och trodde att det skulle räcka.

Men att det kommer från en av de inre väggarna är oroande. Det verkar som att grundvattnet ligger väldigt högt då.

Ska kontakta försäkringsbolaget nu och har köpt en pump, men hur akut är det egentligen? Måste man gräva och dränera nu nu nu, eller kan man vänta till våren?

8. S
    Medlem · 5 925 inlägg
    Det där måste ju vara nåt läckage från nån vattenledning......Ska det rinna så där av vatten utomhus så ska det ju vara typ ett par decimeter vatten utanför på backen då eller två meter snö som tinar fort och då borde hela väggen vara blöt och inte bara ur ett hål...........Det ser ju mer ut som en ledning under tryck.

• Laddar…
  9. MathiasS
    Medlem · 27 490 inlägg
    Säkerligen dagvatten pga regnet och smältvatten. Tittade själv i pumpbrunnarna för dräneringen här och det bokstavligen forsar vatten. Måste ut nu och leda om vatten för stenkistorna/dagvattenkassetterna är fulla.

Grannen har även vatten i källaren så läget är faktiskt lite extremt nu (södra stockholm även för mig). Detta liknar vårfloden de år när 30cm snö smälter på några få dagar. Händer rätt sällan.

Redigerat
  10. Fulkemisten
    Medlem · 1 590 inlägg
    Är det bara en mindre matkällare med putsade väggar och betonggolv? Är det det utrymmet används till? Skulle i så fall tro att det initialt räcker med att bygga en pumpgrop under golvet, men det där beror såklart mycket på hur det ser ut. Lite fler bilder och en planlösning skulle underlätta. Vad har du för grund i övrigt? Krypgrund? Är den full i vatten i så fall?

11. D
    Medlem · 561 inlägg
    Yes, mindre matkällare med målade betongväggar och obehandlat betonggolv.
    Huset är från 1944. Inte kryp, ingen konventionell källare förutom matkällaren. Plattan ligger i princip på mark som jag förstår det.

12. Fulkemisten
    Medlem · 1 590 inlägg
    I så fall borde ju inte väggar och golv ta skada av att vara fuktiga. Jag hade nog börjat med att göra en pumpgrop i golvet och leda bort vattnet. Det kan bli rätt stora mängder så du behöver något bra ställe att göra av det. Sen gäller det väl att säkerställa att vattnet inte flödar och underminerar motfyllda väggar och under plattor.

13. Stefan N
    Verktygstokig · 9 244 inlägg
  14. Fulkemisten
    Medlem · 1 590 inlägg
    Pumpgrop.

15. MathiasS
    Medlem · 27 490 inlägg
    Fyfan. Har du någon länk? Är det verkligen en bild från nu?

Har precis kopplat om så jag pumpar ut dränvatten på gatan här, mina dagvattenkassetter är fulla och dräneringsrören började fyllas med vatten.