M
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Väldigt opraktisk fastighets gräns. Kan ni köpa till en bit mark så att utbygget på grannens tomt hamnar på er egen?

Då kan ni valla in och dränera på ett annat sätt.
Förvisso är det så men tyvärr är grannen är inte intresserad av att sälja någon mark heller.

M Miscela skrev:
Förvisso är det så men tyvärr är grannen är inte intresserad av att sälja någon mark heller.
Det var då en eländig människa. :(

Häll en säck cement över hans brunn så slutar det spruta vatten. ;)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Om jag inte missminner mig måste man vara fler än två fastigheter för att bilda en gemensamhetsanläggning. Det kostar också en del att genomföra förrättningen.
Grannen ska ta hand om sitt lokala dagvatten själv, som fler påpekat. Jag tror man kan anmäla det till kommunens miljöförvaltning så får de göra tillsyn. Kontakta dem eller kommunens stadsbyggnadskontor och fråga hur ni ska gå tillväga?

M
S Sandra. skrev:
Hej!
Om jag inte missminner mig måste man vara fler än två fastigheter för att bilda en gemensamhetsanläggning. Det kostar också en del att genomföra förrättningen.
Grannen ska ta hand om sitt lokala dagvatten själv, som fler påpekat. Jag tror man kan anmäla det till kommunens miljöförvaltning så får de göra tillsyn. Kontakta dem eller kommunens stadsbyggnadskontor och fråga hur ni ska gå tillväga?
Då tar vi det en omgång till. Kommunen lägger sig inte i detta. Vi har pratat med kommunen :)

Vill vi driva det så får vi driva det civilrättsligt. Detta inkluderar även kommunens mark som löper längs mer vår tomt på övriga 2 sidor.

De kan inte åka ut och "skälla" på vår granne. Det är inte en kommunal brunn.

Ja grannen har ett ansvar men om han skiter i det så får man driva det civilrättsligt om man bedömer det mödan värt.

Jag har inte hunnit kontakta lantmäteriet angående GA men den kostnaden får man ju också ställa mot kostnaderna som kommer med att stämma grannen.

Hittills har vi valt att avleda en annan väg och sänkan har nu tömt vatten i ett dygn ungefär. Nu hamnar vattnet på en annan del av vår fastighet och det är en temporär lösning för att skydda huvudbyggnaden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Miscela skrev:
Då tar vi det en omgång till. Kommunen lägger sig inte i detta. Vi har pratat med kommunen :)

Vill vi driva det så får vi driva det civilrättsligt. Detta inkluderar även kommunens mark som löper längs mer vår tomt på övriga 2 sidor.

De kan inte åka ut och "skälla" på vår granne. Det är inte en kommunal brunn.

Ja grannen har ett ansvar men om han skiter i det så får man driva det civilrättsligt om man bedömer det mödan värt.

Jag har inte hunnit kontakta lantmäteriet angående GA men den kostnaden får man ju också ställa mot kostnaderna som kommer med att stämma grannen.

Hittills har vi valt att avleda en annan väg och sänkan har nu tömt vatten i ett dygn ungefär. Nu hamnar vattnet på en annan del av vår fastighet och det är en temporär lösning för att skydda huvudbyggnaden.
Kan verifiera detta, har utrett dagvattnet i mitt område och kommit till samma slutsats. I mitt fall har liksom i TS kommunen fall inget verksamhetsområde för dagvatten i området och det råder enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

Det finns en utbredd tro att det finns en kommunal dagvattenpolis men så är alltså inte fallet. Det är ett nog ett missförstånd av policyn lokalt omhändertagande av dagvatten. Den är ett sätt för den kommunala byråkratin att spara pengar genom att inte inrätta verksamhetsområden för dagvatten men har inte har några andra rättsliga följder än att kommunen tvår sina händer från frågan.

• Gilla
Miscela
  • Laddar…
1. Gå in under fyllnadsmassor här på forumet och efterlys massor.
2. Hyr en hjullastare. Kul som bara den att köra.
3. Fyll upp med fyllnadsmassorna som en vall mot grannens gräns hela vägen runt.
4. Så fina ängsblomster så får ni en vacker vall som även gör insekter glada och gör nytta i naturen.
5. Grannen kan ha sitt vatten på sin mark.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M
Bart Bart skrev:
1. Gå in under fyllnadsmassor här på forumet och efterlys massor.
2. Hyr en hjullastare. Kul som bara den att köra.
3. Fyll upp med fyllnadsmassorna som en vall mot grannens gräns hela vägen runt.
4. Så fina ängsblomster så får ni en vacker vall som även gör insekter glada och gör nytta i naturen.
5. Grannen kan ha sitt vatten på sin mark.
Detta var ett fint förslag. Är dock under träd så väldigt skuggigt och lerigt och bara en del som går att bygga en vall mot

Känns som du fått väldigt många förslag.
Presentera några av dessa för grannen.
Passar inget av dom så kanske det är bättre o tänka o o sälja....

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
M
S SA6BTU skrev:
Känns som du fått väldigt många förslag.
Presentera några av dessa för grannen.
Passar inget av dom så kanske det är bättre o tänka o o sälja....
Inget alternativ att sälja tyvärr av ett antal anledningar jag väljer att utelämna. Men vi kan inte sälja.

• Gilla
Miscela
  • Laddar…
En (riktig) dagvattenbrunn har i botten ett magasin som samlar sten och annat tyngre skräp för att sedan släppa ut vattnet via bräddning till utloppet.
Kan det vara så enkelt att detta magasin i botten är fyllt, upp till eller till och med över bräddutloppet och förhindrar ett riktigt flöde?

Ett inte ovanligt problem som löses med en slambil.
Framgår inte i tråden om du kollat detta, kanske värt att lyfta på gallret till dagvattenbrunnen och kolla, men det kanske du redan gjort?

M
mikethebik mikethebik skrev:
En (riktig) dagvattenbrunn har i botten ett magasin som samlar sten och annat tyngre skräp för att sedan släppa ut vattnet via bräddning till utloppet.
Kan det vara så enkelt att detta magasin i botten är fyllt, upp till eller till och med över bräddutloppet och förhindrar ett riktigt flöde?

Ett inte ovanligt problem som löses med en slambil.
Framgår inte i tråden om du kollat detta, kanske värt att lyfta på gallret till dagvattenbrunnen och kolla, men det kanske du redan gjort?
Eftersom det inte är min brunn så har jag inte gjort så mycket med själva brunnen. Vi har börjat tömma sänkan på vatten och har låtit det rinna ut på annan plats i trädgården.

Men jag har frågat grannen om han utrett detta sen problemet startade. Han har inte gjort något eftersom problemet tydligen dök upp för någon vinter sedan. Men inte på nivån vi haft idag. Så detta är väl ett scenario som jag funderat på. Men jag kan ju inte riktigt göra en sådan insats på hans brunn utan ok från honom.

Just nu verkar vi iallafall komma närmare en gemensam lösning. Även om jag tror det blir vi som genomför den med hans tillåtelse. Om jag ska sia om framtiden.

Vi kommer även göra insatser hos oss i sommar och passar då kanske på.

M
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Kollade lite på översvämningar

[länk]

På filmen ges råd om hur man tätar brunnar vilket var intressant. Kanske kan du begagna dig av dessa åtgärder. "Ballong" i brunnen eller plast och sandsäckar på brunns locket vid hotande regn. Det kan han väl ändå inte ha något emot?
Tack ska kika på länken

M
Kompletterande fråga.

Någon med erfarenhet som vet hur lång tid det brukar ta att gräva dike med mini grävare? Nu avses BARA schaktning. Djup ca 40cm till 1m. Hur långt kommer man på en dag.

Inser hur dumt frågan blir ställd haha. Men någon med erfarenhet och exempel?

M Miscela skrev:
Kompletterande fråga.

Någon med erfarenhet som vet hur lång tid det brukar ta att gräva dike med mini grävare? Nu avses BARA schaktning. Djup ca 40cm till 1m. Hur långt kommer man på en dag.

Inser hur dumt frågan blir ställd haha. Men någon med erfarenhet och exempel?
Beror väldigt mycket på markens beskaffenhet.
Kör du när det är som blötast och lerigast kommer du knappt komma mer än att du hinner ägna dagen åt att gräva fram grävaren, Men är det hyfsat så har jag själv med rätt minimala erfarenheter grävt 30m ~50cm djupt, 50cm brett "dike" för att plantera häck under en dag. (Har även grävt 20m 0,5-1,5m djupa diken för plintar vid ett annat tillfälle men de var så att säga bara en skop-bredd djupa och marken runt om hamnade under en altan så jag sket i hur det såg ut runtikring där jag körde)

• Gilla
Miscela och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.