Hejsan, har en fråga angående en koppling.
Har en spånsug som står på våningen över en såg och har velat starta sugen när jag drar igång sågen.

Har satt en låda med kontaktor+överströmsrelä inställt på 4A (sågen är märkt 3.8A). Matningen från centralen går in igenom kontaktorns översida och sågens anslutningskabel är inlagd på undersidan av överströmsrelät. Sen har jag dragit en 2 ledare från starten på sågen till A1(L)och A2(N)
på kontaktorn uppe vid sugen. Har snabbtestat den och sugen slår på och av tillsammans med sågen.

Min fråga är då är det helt korrekt?
Tänker på att det finns fler kontakter på relät (97,98,95,96) samt på kontaktorn (13,14,21,22)
Och är det någon av de som behöver kopplas emellan? Är det något för indikation så hör jag utan problem ifall sugen skulle stanna och klarar mig utan någon indikationslampa.

Tack på förhand

95 -96 -97 -98 är på motorskyddet och bara för det. på kontaktorn 13-14 är slutande och säkert för självhållning av den , du har en knapp som är röd för att stoppa sågen även ett nödstopp ska det vara och då bryts den linjen och sågen stannar. 21-22 är brytande när kontaktorn drar och går inte att använda för dig. Manövern tas ut från inkommande fas/er och ev noll, sen kan kontaktorn vara för 400V spänning. Så du sitter med Svarte Petter nu, Skaffar du en ny kontaktor med 5 slutande kan du få ihop det. Ett foto på vad du har nu med avtaget lock

J jonaserik skrev:
95 -96 -97 -98 är på motorskyddet och bara för det. på kontaktorn 13-14 är slutande och säkert för självhållning av den , du har en knapp som är röd för att stoppa sågen även ett nödstopp ska det vara och då bryts den linjen och sågen stannar. 21-22 är brytande när kontaktorn drar och går inte att använda för dig. Manövern tas ut från inkommande fas/er och ev noll, sen kan kontaktorn vara för 400V spänning. Så du sitter med Svarte Petter nu, Skaffar du en ny kontaktor med 5 slutande kan du få ihop det. Ett foto på vad du har nu med avtaget lock
Är inte i närheten av maskinerna just nu men den kontaktorn jag här är den här. Nödstop sitter ju nere på sågen och slår jag till den så stängs sågen av och då bryter jag ju även strömmen som går upp till A1/2 på sugen så stannar den med.

• Elektrisk kontaktor av märket Schneider Electric med etiketter för anslutningar och terminaler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jo2549 skrev:
Hejsan, har en fråga angående en koppling.
Har en spånsug som står på våningen över en såg och har velat starta sugen när jag drar igång sågen.

Har satt en låda med kontaktor+överströmsrelä inställt på 4A (sågen är märkt 3.8A). Matningen från centralen går in igenom kontaktorns översida och sågens anslutningskabel är inlagd på undersidan av överströmsrelät. Sen har jag dragit en 2 ledare från starten på sågen till A1(L)och A2(N)
på kontaktorn uppe vid sugen. Har snabbtestat den och sugen slår på och av tillsammans med sågen.

Min fråga är då är det helt korrekt?
Tänker på att det finns fler kontakter på relät (97,98,95,96) samt på kontaktorn (13,14,21,22)
Och är det någon av de som behöver kopplas emellan? Är det något för indikation så hör jag utan problem ifall sugen skulle stanna och klarar mig utan någon indikationslampa.

Tack på förhand
Ska du ha nytta av motorskyddet får du koppla in kontakten 95-96 i serie med din manöver. Lämpligtvis i fasen före spolanslutning A1. Den typen skydd bryter inte upp motorns matning de mäter bara och bryter indikerar via sina kontakter som får vara med i manöverkretsen.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Går inget bra med den , det ska vara 13 -14 och 33 -34 på den, då är det 5 slutande. Numera så snäpps ett extra kontaktblock på kontaktorn översida , men tveksamt om det får plats i din låda, Dom flesta har 5 anslutningar nu 3 L och en till 13-14 /från 21 -22 och den sista A1 A2 om är spolen. Det blir nog att gilla läget ett tag, för du behöver en annan djupare låda som det kan gå in i .

95 96 bryter vid överström och 97-98 sluter och används som indikering på att skyddet löst ut

GK100 GK100 skrev:
Ska du ha nytta av motorskyddet får du koppla in kontakten 95-96 i serie med din manöver. Lämpligtvis i fasen före spolanslutning A1. Den typen skydd bryter inte upp motorns matning de mäter bara och bryter indikerar via sina kontakter som får vara med i manöverkretsen.
Ah okej då förstår jag lite mer tror jag, så drar jag den bruna (L) som kommer från sågen som "styrning" igen 95-96 så kommer den då stänga av kontaktorn ifall motorskyddet skulle gå, det låter logiskt. Funktionen jag är ute efter fungerar ju idag men då gör motorskyddet ingenting egentligen alltså.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
95 96 bryter vid överström och 97-98 sluter och används som indikering på att skyddet löst ut
J jonaserik skrev:
Vet inte hur man dubbelquotar men vill tacka dig med för svar ! Ska lägga om det imorn och skickar upp en bild för att känna mig helt säker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.