Byggahus.se

Överspänningsskydd?

1. S
    Medlem · 3 inlägg

StaLin

Medlem
    Hur är det egentligen, måste uttaget vara jordat för att det ska vara någon idé att köra ett överspänningsskydd?

Jag är trött på att spänningsförändringar som har förstört ett gäng med elektroniska manicker för mig.

Jag bor numera i Skåne, men märkte aldrig något dyligt i Stockholm.

2. A
    Medlem · 2 417 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Överspänningsskydd?

Det beror på överspänningsskyddet. Datorer o dyl borde fö sitta i jordade uttag. Bor du på landet??

3. S
    Medlem · 3 inlägg

StaLin

Medlem

Jag bor på landet ja. Jag skulle kunna bygga om till jordade uttag, men det finns annat som måste gå före. :)

På de skydd jag köpt står ingenting om att det måste vara jordade uttag. Den som låg bredvid i affären hade den texten däremot (och den var dyrare).

4. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Du bör definitivt använda ett jordat uttag. De dyra överspänningsskydden leder till jord (den naturliga vägen för blixten). De billiga skyddar mot överspänning mellan ledarna, något som inte genereras av åskan.

5. E
    Medlem · 4 inlägg

Elcon

Medlem

Hej!

Det är viktigt att skilja på de olika skydden!

Bor du utanför tätort (vid luftledning)etc behöver du ett grovskydd. Det installeras i mätarskåp eller dylikt. Det tar de riktigt grova nedslagen. Ca. 50000-75000 Ampere

Bor du inom tätort etc kan du börja med ett mellanskydd eftersom det ofta finns grovskydd på elnätet redan. Det leder bort strömmar upp till ca. 25000A

Vid repspektive apparat eller säkringsgrupp avslutar man med ett apparatskydd. Det tar små spänningsspikar och störningar. De skydd du sätter i vägguttaget är av typen apparatskydd.

Nä, nu skall jag rusa ner i källaren och börja skruva upp mitt mellanskydd så att jag kan sova trygga när åskan går. Det är ett pyssel att behöva jacka ur TV och stereo varje kväll den här säsongen.

Glöm inte bort teleskyddet, annars ryker modemen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.