Byggahus.se

Överskåpslucka slår i tak!

1. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Har monterat ikeaskåp, byggt om ett metodskåp för att kunna sitta ovanpå ett skafferi.

Nu till problemet. Ikeas gångjärn har nån produktutvecklare bestämt ska öppnas så luckan petar upp över överskåpets nivå. För oss medför detta att luckan slår i taket. Lite irriterande.

Finns det andra gångjärn som är inställningsbara att bara öppnas 90 grader uppåt? Nån som monterat andra typer av gångjärn i IKEAS skåp?

Tills vidare ska vi sätta en tunn list i taket som dämpning eftersom luckan öppnas så sällan, men bra att veta alternativ på marknaden.

(att det ska vara så förbaskat svårt att vilja hitta en egen lösning på nåt också, ikeas enda lösning var att byta till sidoöppnande gångjärn eller att byta hela underskåpet...)

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 8 323 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det är väl självklart att den slår i taket om den öppnas uppåt. Sätt sidogångjärn om du stör dig på det

3. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Men finns alltså inga uppåtgående gångjärn som bara öppnar 90 grader? Inte att luckan måste vinklas uppåt?

Jag menar, så att luckan går rätt utåt, parallellt med överdelen av skåpet.

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 591 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Förstår inte riktig vad problemet är är det som från början är överkanten som tar i taket eller är det nederkanten som vill svänga upp i taket.

De gångjärn jag har på sådana lucker öppnar bara 80 grader.
    Protte

5. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Nederkanten svänger upp i taket. Insåg att dessa från IKEA bara har alternativet ”öppna 125 grader”. När man öppnar luckan hamnar därmed nederkanten över den översta delen på skåpet. Trodde detta var ställbart men där hade jag misstagit mig.

Vad för gångjärn har du?

6. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 5 094 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Kan du inte ändra vinkel på gångjärnet så det sitter typ 30grader fel från början.

• Laddar…
  7. W
    Renoverare · 2017 · 531 inlägg

Willewonka

Renoverare
    Samma problem för mig, ställde hårdheten på gångjärnen så de precis hålls uppe. Så man får ge dem lite hjälp upp bara.

8. M
    Medlem · stockholm · 2 145 inlägg

magnu

Medlem
    Har samma problem.

IKEA har garderat sig och angett hur nära taket luckans överkant kan sitta. Du sitter för nära och har precis som jag struntat i monteringsanvisningarna.

Men det går att pilla in en liten plastbussning som minskar luckans öppningsvinkel. Det gäller bara att hitta eller tillverka den lilla detaljen.

Jag ska kanske tänka på det om några veckor

• Laddar…
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 12 225 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag tittade på min lucka som öppnas uppåt och den öppnar ~80 grader och överkanten glider ner en liten bit så visst finns det andra gångjärn. Tyvärr står det inget på det. Leta runt hos byggvaruhusen.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · stockholm · 2 145 inlägg

magnu

Medlem
    BLUM 20K7041 eller 20k7011 skulle kunna fungera.

11. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Du satte dem löst alltså?

12. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Såg det försent, hade redan haft en firma platsbygga skåp och lucka och monterat ena delen av gångjärnet på luckan när jag noterade det...

Säg gärna till om du klurar ut en lösning/hack som minskar öppningsvinkeln.

13. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Hmm, frågan är hur?

14. M
    Medlem · 549 inlägg

milimani

Medlem
    Hur funkar såna? Var petar man in dem liksom?

15. tttomten
    Renoverare · 2 870 inlägg
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.