Byggahus.se

Överpris för IVT AirX 409 Luft/vatten värmepump 9kW??

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Vilken värmepump har du?

2. F
    Medlem · 755 inlägg
    • Laddar…
  3. Stefan_Kba
    Medlem · 11 inlägg

Stefan_Kba

Medlem
    Jag hade nog inte köpt en alldeles för stor pump själv. Resultatet blir alldeles för många start och stopp för pumpen som sliter den mer. Bättre att den får gå i ett lugnt tempo. Uträkningen man gör med dataprogrammen hos leverantören stämmer nog väldigt bra.

• Laddar…
  4. useless
    Ok. Den ger nog inte 8,5 kW när det är som kallast, men räcker nog till.

5. useless
    Köper man en varvtalsstyrd värmepump (som tex IVT AirX) så blir det inte lika stort problem om man överdimensionerar.

6. F
    Medlem · 755 inlägg
    Nä, drygt 4.9kw vid 20 minus om siffrorna stämmer. Antalet timmar per år ligger på den utetempen kan nog räknas på en hand där vi bor.

7. S
    Medlem · 134 inlägg

Styrtekniker

Medlem
    55 grader låter lågt. Många system är dimensionerad efter 60/40 vid -18 grader ute när det gäller typ fjärrvärme. Med olja är systemen 80/60. Viktigt att ta hänsyn till detta. Tror inte ni kommer undan med spetsvärme när det är som kallast. Fast det händer inte så ofta. IVT borde informera om sådant. Om ni inte vet vad 60/40 är så är det: när det är -18 grader ute så säger kurvan att framledningstemperaturen ska vara 60 grader. Och om värmesystemet är rätt dimetionerat så får man 40 grader i retur. Det där med -18 är olika var i landet man bor. I norr är temperaturen lägre. Och i söder högre.

8. G
    Medlem · 2 221 inlägg
    Vist kan det bli ett problem.
    Det kan skilja ganska mycket på lägsta effekt de kan köra, just dessa ivt vet jag inte. Men överdimensionerar man för mkt så kommer den gå som en on/off pump på sommarhalvåret.

9. useless
    Det gör nog alla pumpar oavsett.

10. E
    Medlem · Södermanland · 406 inlägg

Elajomannen

Medlem
    Jo, min värmepump kräver en temperatur på ungefär -5 grader vid vindstilla för att den inte ska stänga av sig emellanåt. Då går den på lägsta effekt och tar ca 0,7 kW. Kompressor och fläkt är närmast ljudlösa vid de effekterna. Gillar Nibes stora fläktar som går lugnt och stilla på max 390 varv per minut.

Samtidigt så finns muskler om man tar mycket varmvatten, även vid -20 grader.

• Laddar…
  11. Erik.Karlsson
    Medlem · 3 inlägg

Erik.Karlsson

Medlem
    Jag installerade en thermia för några år sedan, tror allt som allt blev 121k så jag tycker det låter rimligt.

• Laddar…
  12. Kanakas123
    Medlem · 14 inlägg

Kanakas123

Medlem

Är samma som jag beställt. Räcker det med en inomhusgivare tycker du? Något du tycker man ska köpa till?

13. R
    Medlem · Stockholm · 308 inlägg

rob_t_j72

Medlem
    Berätta gärna mer om Baxin; min granne funderar eventuellt på att byta ut sin Flvp mot just en Baxi 9 kilowattare. Har du hunnit bekanta dig med den mer? Återkoppla gärna också om ett tag då Baxin inte verkar vara så vanlig än.

Mvh

14. F
    Medlem · 755 inlägg

Svårt att säga, röris och elektriker är här i detta nu och kopplar in. :crysmile: Jag ville ha innegivare men 6 mån lev. Så jag har ingen alls om det inte sitter en inbyggd i innedelen?

Redigerat 3 feb 07:30
  15. Kanakas123
    Medlem · 14 inlägg

Kanakas123

Medlem
    Jaha,

Den var en del av offerten och det nämndes ingenting om någon restnotering :)

Jag kör ju kaminen flitigt på vintern och då jag bara har en utomhusgivare idag blir det antingen dödsvarmt i vardagsrummet och lagom i övriga huset, eller lagom i vardagsrummet och svinkallt i övriga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.