Byggahus.se

Övernatta i hus under byggtiden?

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 71 inlägg

jknut

Medlem
    Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån. Har alltid tänkt att att det inte är lagligt, att man inte får "flytta in" innan man fått slutbesked, men läser också att hustillverkare låtit hantverka sova över i byggen och att det skulle varit okej. Är ju inte aktuellt att skaffa t.ex. en husvagn när det bara är någon få tillfällen.

Nån som vet vad som gäller?

2. Villa vista
    Allvetare · Stockholm · 1 750 inlägg

Villa vista

Allvetare
    Laglig är det nog inte men vem bryr sig. Jag bodde i mitt hus under hela ombyggnationstiden, olagligt ja men jag kör också för fort ibland. Om du någon gång har kört för fort då vågar du vara så kriminell att du kinesar i huset.

3. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    om du ej har kört för fort, ta med tält!!!

4. J
    Medlem · Västra Götaland · 71 inlägg

jknut

Medlem
    Haha, kan ha hänt nån gång. Pappas fina Mondeo med V6 kan ha toppat 190 nån gång... men det är preskiberat sedan länge :cool:

5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 634 inlägg

harry73

bra på allt
    Det är en tolkningsfråga och eftersom det inte kommer att upptäckas av en nitisk kommun som går vidare med det, blir det inte heller en överprövning och får du aldrig veta om man får eller inte.
    Men som jag säger till mina barn: cykla utan hjälm!

• Laddar…
  6. Myrstacken
    Medlem · 380 inlägg
    Nix man får inte och inte heller flytta dit möbler innan slutbesiktning..
    Men jag hade gjort som dig om jag bott långt ifrån..

Se bara till att få bort bevisen innan slutbesiktning.
    En vän till mig som byggde för 5 år sedan fick sig en rejäl avhyvling för att han hade låtit skicka dit en soffa.
    Dom köpte en ny soffa under byggets sista vecka så de bad leveransen gå till deras nya hus.
    Där stod soffdelarna i sina emballage när besiktningsmannen kom och han blev riktigt irriterad.

7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 802 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Nej får man sova på liggunderlaget i ett tält i trädgården har jag väldigt, väldigt svårt att se att det angår någon om man flyttar in liggunderlaget i det halvfärdiga huset.

Vad skulle brottsrubriceringen för detta "brott" vara tro? Hittar inget om "olovlig sömnstund" eller liknade i Brottsbalken. Allvarligt, hur klassificeras "olagligheten" eller brottet? Vilka lagrum reglerar detta? Vad är påföljden?

8. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Mer eller mindre samma fråga som nyss. Vilket lagrum styr detta och ger besiktningsmannen skäl att vara irriterad? För mig låter det fullkomligt befängt!

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
  10. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Vad gäller definitionen på "ta byggnad i bruk" verkar läget lite oklart om man har ställt in möbler. Dock verkar det klargjort att övernattning inte är tillåtet.

"I en dom ansågs det att en byggnad hade tagits i bruk när den hade möblerats. (MMD Växjö, 2013-03-01, mål nr P 4611-12) I två andra domar gjordes en annan bedömning. I det första fallet hade möbler ställts in, en tv monterats på väggen och vissa hygienartiklar funnits tillgängliga. I det andra fallet hade det eldats i en braskamin och byggnaden var delvis möblerad. I båda dessa fall ansåg domstolarna att byggnaderna inte hade tagits i bruk. I båda fallen pekade domstolarna på att ingen hade övernattat i byggnaderna. Detta tyder på att ett bostadshus åtminstone kan anses ha tagits i bruk när det använts för övernattning. (MMD Nacka, 2015-09-16, mål nr P 4264-15, MMD Vänersborg, 2014-10-16, mål nr P 2786-14)"

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/

11. Myrstacken
    Medlem · 380 inlägg
    Ingen aning men detta hände oss också. Vi byggde nytt och flyttade in förra september.
    Slutsamrådet gick kanon och lastbilen stod lastad med prylar vid vårt tillfälliga hem som vi hade sista månaden pga försenat bygge.
    Mannen förklarade att även om besiktningen var godkänd och vi fått nycklarna fick vi inte flytta in förrens vi hade fått besiktningsprotokollet samt alla papper från kommunen.

En kul anekdot.. Mannen från kommunen som besiktade var livrädd för covid så han satt hemma framför skärmen medans jag och min KA gick omkring med mobilen och filmade.
    Han kunde inte komma åt ärendet för det gick inte logga in för honom hemifrån så han satt och gjorde anteckningar på ett papper.
    Efter vi lagt på sa vår KA att skit honom flytta in ändå vem vet när ni får protokollet och med tanke på att han inte ens vågade sig hit på besiktning lär han knappast komma hit och kontrollera ifall ni flyttat in..

Och trur var väl det vi fick höra av oss 2 gånger och be om protokollet för att kunna fixa lånen med banken..
    Det tog 3 veckor innan vi fick protokollet.

Jag skrev slutbesiktning men det är slutsamråd jag menade

Redigerat 23 sep 17:22
  12. Villa vista

Villa vista

Allvetare
    @Myrstacken lite rättelse,,, det handlar inte om slutbesiktning utan slutsamråd.

@Alfredo useless saxade nog in rätt paragraf, straffet kan (ej i detta fall) vara feta strafförelägganden.

13. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 634 inlägg

harry73

bra på allt
    Och då är frågan när en byggnad tas i bruk. Och det är en tolkningsfråga. Alla borde vara överens om att man får befinna sig i huset för att tapetsera. Man får också ta en fika i köket medan man väntar på att färgen torkar.

Man får också installera fasta möbler eller ha ett löst köks i köket. Då borde en ny soffa inte heller vara något problem.
    Man kan hävda att man köper huset nyckelfärdigt och möblerat, och kan man bevisa att entreprenören inte har överlämnat nyckeln än, kan man inte heller tagit huset i bruk.

Att övernatta på en madrass under byggtiden borde ligga någonstans i den tolkningsbara zonen, och man behöver en väldig snäv tolkning för att det ska bli problem

14. Myrstacken
    Medlem · 380 inlägg
    Ja jag skrev fel slutsamråd heter det inte slutbesiktning

15. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Nu är "tas i bruk" inte så där oerhört väldefinierat och fortfarande hittar jag inget om vilket brott man begår och vilket straff man kan få om man exempelvis sover över på ett liggunderlag i bygget istället för bredvid bygget eller om man exempelvis förvarar en soffa i bygget.

Så kan inte du, eller någon annan kunnig, upplysa mig om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.