1 916 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
Överlåtelseavtal vid vindsbygge
Vår förening i Sundbyberg består av tre fastigheter byggda 1947. Vi håller på med ett vindsprojekt som går ut på att bygga om nuvarande råvindar till boarea som sedan ska överlåtas till resp. medlem som har sin lägenhet i anslutning till resp. vindsdel.
Stämman har tidigare beslutat att resp. medlem med lägenhet i anslutning till en vindsvåning (12st) ska få möjlighet att "köpa" sin del av vinden. Konstruktionsritningar finns och bygglovsansökan är godkänd.
Då vi vill undvika komplikationer i samband, och efter projektet, vill vi att föreningen ska driva projektet tillsammans med en extern projektledare som också kan agera kvalitetsansvarig under bygget.
Som en säkerhet för både medlem och förening vill vi nu ta fram ett "överlåtelseavtal" som ska reglera allt det juridiska kring överlåtelsen. Detta dokument känner vi är viktigt att det blir 100% vattentätt så att projektet kan drivas vidare även om en medlem får ekonomiska bekymmer efter att projektet startats eller om andra oförutsedda händelser uppstår som kan påverka projektet.
Jag har varit i kontakt med ett antal olika instanser, såsom Fastighetsägarföreningen, olika mäklare, Fastighetsjurister, mm. Jag känner mig dock väldigt splittrat över alla svar som dessvärre varierar beroende på vem man talar med.
Jag är nu intresserad av att höra om någon annan har erfarenhet av liknande projekt.
Stämman har tidigare beslutat att resp. medlem med lägenhet i anslutning till en vindsvåning (12st) ska få möjlighet att "köpa" sin del av vinden. Konstruktionsritningar finns och bygglovsansökan är godkänd.
Då vi vill undvika komplikationer i samband, och efter projektet, vill vi att föreningen ska driva projektet tillsammans med en extern projektledare som också kan agera kvalitetsansvarig under bygget.
Som en säkerhet för både medlem och förening vill vi nu ta fram ett "överlåtelseavtal" som ska reglera allt det juridiska kring överlåtelsen. Detta dokument känner vi är viktigt att det blir 100% vattentätt så att projektet kan drivas vidare även om en medlem får ekonomiska bekymmer efter att projektet startats eller om andra oförutsedda händelser uppstår som kan påverka projektet.
Jag har varit i kontakt med ett antal olika instanser, såsom Fastighetsägarföreningen, olika mäklare, Fastighetsjurister, mm. Jag känner mig dock väldigt splittrat över alla svar som dessvärre varierar beroende på vem man talar med.
Jag är nu intresserad av att höra om någon annan har erfarenhet av liknande projekt.
- Vad ska vi tänka på för att detta ska lyckas?
- Har ni rekommendationer på någon som kan ta fram avtal?
- Rekommendationer på projektledning?
- Rekommendationer på byggentreprenad?
Då ni är en Brf råder jag dig/er att kontakta en projektledare med goda rekomendationer.
Du/Ni kan nog inte räkna med att få goda råd här då denna sida vänder sig till privatpersoner...
Du/Ni kan nog inte räkna med att få goda råd här då denna sida vänder sig till privatpersoner...