Av olika skäl vill jag att min fru blir ensam ägare av vårt gemensamma fritidshus.
Ber om ursäkt om förklaringen är snårig och om jag upprepar mig.
Vi har ett gräsligt litet lån från Bluestep vi tog när vi köpte fritidshuset för ett par år sedan då jag var arbetslös.
Vi har nu sålt en annan fastighet, ett litet torp, som vi fick oväntat mycket pengar för.
Vi kan alltså betala av Bluestep lånet utan problem.
Men, med vår nuvarande arbetssituation kan vi nu få lån, men bara tillsammans, hos en vanlig bank.
Pengarna är långt bättre placerade i förbättringar på huset än på ett konto med nollränta.
Det vore alltså önskvärt att betala tillbaka Bluestep, som kostar alltför mycket, och låna hälften av det beloppet i en vanlig bank för att ha kvar så mycket som möjligt av pengarna för att renovera/bygga om i det nya huset. Det kanske heter att vår vanliga bank övertar en del av lånet?
Men nu vill vi, i samma veva, att min fru blir ensam ägare av huset.
Kan jag stå som medsökare till lånet även om det bara är hon som äger fritidshuset?

Hemmakatten
Visst kan du låna. Men banken vill ha en säkerhet för ditt lån. Och om du inte har detta hus, måste du presentera en annan säkerhet.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visst kan du låna. Men banken vill ha en säkerhet för ditt lån. Och om du inte har detta hus, måste du presentera en annan säkerhet.
?

Min sambo äger ensam huset vi bor i. Vi har nyligen lånat pengar med pantbrev på fastigheten som säkerhet och står båda på lånet.

varför skulle inte TS kunna göra detsamma?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte äga fastigheten som är säkerhet för lånet.

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Nej, det skall som sagt inte vara något problem att låna gemensamt även om det bara är en som äger panten.

MEN fundera på tänkbara konsekvenser.

Vad händer om det blir skillsmässa (kan komma "out of the blue").
Om en av er dör. Har ni gemensamma barn? Särkullsbarn?
Om bara en av er äger fastigheten, så får bara ägaren ROT avdrag, du halverar i praktiken möjligheten att få ROT.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, det skall som sagt inte vara något problem att låna gemensamt även om det bara är en som äger panten.

MEN fundera på tänkbara konsekvenser.

Vad händer om det blir skillsmässa (kan komma "out of the blue").
Om en av er dör. Har ni gemensamma barn? Särkullsbarn?
Om bara en av er äger fastigheten, så får bara ägaren ROT avdrag, du halverar i praktiken möjligheten att få ROT.
Ja, vi har tänkt på det här och det ska kompletteras med en del andra åtgärder, men för det ska vi snart träffa en jurist för att säkra det. Vad gäller ROT går det inte att rädda, vet dock inte ens vad max är per person och år...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
För att det verkligen ska bli skyddat som hennes enskilda egendom räcker det inte med att bara hon står på lagfarten, utan ni måste också skriva ett äktenskapsförord om det, men jag antar att det är det ni ska ha juristen till.

• Gilla
Mekatronikbruno och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det verkligen ska bli skyddat som hennes enskilda egendom räcker det inte med att bara hon står på lagfarten, utan ni måste också skriva ett äktenskapsförord om det, men jag antar att det är det ni ska ha juristen till.
Ja, precis. Vi har både egna barn och en av oss har särkullbarn.

Vi äger för övrigt tillsammans en bostadsrätt som vi har gemensam lån på som kan stå som garanti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.