Byggahus.se

Överlåtelse av bygglov?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett bygglov på en bastu i en fristående byggnad där bygglovet går ut i dec 2018. Nu har jag sålt mitt hus/fastighet vilket bygglovet tillhör. Då är min fråga om bygglovet följer med fastigheten eller om den följer med mig (juridisk person)? Dvs kan jag överlåta bygglovet för färdigställandet av bastun? Arbetet med bastun, dvs grundarbete och fundament är gjutna sedan länge men tid och pengar till att färdigställa har inte funnits förrän i våras men då blev det komplikationer med översvämning som ställde till det och sen tillkom semestrar för firman som skulle färdigställa byggnaden. Detta sammantaget har gjort att jag får svårt att färdigställa bastun innan tillträdet för de nya ägarna av fastigheten. Någon som vet hur det juridiskt fungerar? Kan jag färdigställa bastun efter tillträdet av de nya ägarna med ett bygglov som står på mig då fastigheten då tillhör en annan juridisk person?

2. R
    Medlem · Nivå 9
    Det lovet gäller för är den byggnaden på den platsen.
    Vem som bygger och vem som äger fastigheten spelar ingen roll alls.

Det du bör fundera över är istället vad som är avtalat med köparen. Att det ska vara färdigbyggt vid tillträdet, i samma skick som då avtalet skrevs under, eller något annat? Och om de vill att du ska bygga på deras hus och deras tomt efter tillträdet?

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Allt är redan reglerat med köparen så det är ok. Vill enbart att fortsättningen ska vara så enkel och problemfri som möjligt för köparen.