Byggahus.se

Överlåtelse av bostadsrätt

1. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem
    Hur bär man sig åt vid själva överlåtelsen?
    Vi skrev ett överlåtelseavtal med inflyttningsdatum, pris och sånt för några veckor sen, men hur ska vi göra när nycklarna ska överlämnas och vi ska ha våra pengar? Måste vi vara på banken då, och vems bank i så fall? Vår bank eller köparnas? Ska vi fixa några papper eller gör banken det och tar de betalt för det?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Överlåtelse av bostadsrätt

Om det handlar om stora pengar brukar man ha tillträdet i köparens bank. Ett kvitto på att ni har mottagit köpeskillingen bör ni fixa.
    Jag förutsätter att köparen har blivit godkänd av bostadsrättsföreningen. ;)

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Dessutom så skulle jag ta kontakt med styrelsen för att utröna vilka handlingar dom vill ha in angående överlåtelsen.

Ytterligare en detalj som kan strula, är att ni i förväg kontrollerar hur ni vill och kan ta emot köpesumman. Framförallt om ni är ett par som står som ägare, och om ex. bara en av er kan vara med vid överlåtelsen. Köparens bank kan vara petiga med att betalningen skall ske till ett konto som inte bara en av er kan ta ut ifrån. Det gäller för köparen att dokumentera att betalning skett till båda ägarna. Det räcker då inte alltid med att en av er har fullmakt från den andre att sälja, om inte fullmakten också föreskriver att fullmaktshavaren har rätt att ta emot köpesumman för den andres räkning.

Jag rekomenderar starkt att ni i förväg tar kontakt med den banktjänsteman som skall närvara vid transaktionen för att gå igenom vilka handlingar han vill se (ofta ett villkor för att betala ut köparens lån). Har ni själva lån som skall lösas så är det viktigt att ni har med er slutavräkning på det vid överlåtelsetillfället.

Banken fixar i princip inga hadlingar alls, det är ni som säljare som får dra det lasset. Och som sagt köparen måste beviljas medlemskap i föreningen, annars går affären inte ens tillbaka, den har aldrig skett juridiskt sett.

4. S
    Medlem · 5 inlägg

scrooge

Medlem

Hempularen nämner scenariot med att köparen nekas medlemskap. Med ett dåligt formulerat avtal kan det innebära att affären blir "hängande" om köparen väljer att få medlemskapsfrågan prövad i hyresnämnden och eventuellt Svea hovrätt. Ett ytterst trist scenario som dessvärre förekommer.

5. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Köparna är godkända av föreningen (antar jag eftersom vi har fått räkning på överlåtelsen av föreningen, och det skulle de väl inte skicka ut om vi inte fick sälja...?)
    Lösa våra egna lån kan vi väl inte göra förrän vi fått pengarna från lägenhetsförsäljningen? Eller hur menar ni?

Vi bägge ska vara med vid överlåtelsen och vi har gemensamt konto, så det är inga problem.

Såhär har vi planerat:
    1/7 köper vi vårt hus (1 450 000:)
    4/7 säljer vi lägenheten, löser de lån vi har och stoppar in resten i huslånet.

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Jo det där med lånelösen, lånen skall lösas i samma ögonblick som affären avslutas, annars har ju köparen tagit över en lägenhet med lån. Han har ingen garanti för att ni verkligen löser lånen.

Därför kan man begära en slutavräkning från låneinstitutet där ni i princip får ett inbetalningskort på det belopp som räcker för att avsluta lånet med upplupen ränta och ev. avgifter per den dag som överlåtelsen skall ske. Genom att den betalas med en del av köpesumman direkt på banken så ser köparen (och hans bank) att lånet är borta. Det är några år sedan jag gjorde en sådan här affär, så detaljerna kan ha ändrats, men detta är en viktig punkt att diskutera med bankmannen hur ni skall gå till väga. Dessutom så har jag för mig att ni måste få uppgift från föreningen om vilka panter som belastar lägenheten (alltså vilka långivare som finns registrerade) den förteckningen skall finnas med vid överlåtelsen, så ni kan bevisa att det inte finns några andra lån än dom ni betalar på överlåtelsedagen. Om ni inte kontrollerat detta tidigare så gör det i god tid, eftersom det är ganska vanligt att bankerna slarvar med att avnotera panter hos bostadsrättföreningen, det kan alltså finnas kvar pantnoteringar för lån som ni eller tidigare ägare löst för länge sedan. Och det kan vara en "showstopper" vid överlåtelsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.