Byggahus.se

Överklagande Granne!

1. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem
    Vi har lite problem med våran nya tomt eller rättare sagt med grannen till tomten.
    Det började för ett år sen när vi fick tag på den,grannen har tydligen servitut på en
    grävd brunn som ligger på min mark det första jag gjorde då var att erbjuda honom en borrad brunn på min bekostnad,men han tackade nej.Så nu när vårat bygglov äntligen blivit klart har han överklagat till Länstyrelsen med orden Husets placering
    kommer att ligga ca 4-5 meter från MIN grävda vattenbrunn.Oron för att dricksvattnet
    kommer att ta skada är stor när markberedskapen tar sin början.
    Jag undrar hur stor är chansen att han kommer nån vart med den här överklagan?????
    Kan någon Hjälpa oss?
    Vad göra?
    Huset kommer vecka 26

MVH/Nybygge

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Överklagande Granne!

En bygglovsprövning sker uteslutande ur ett samhälleligt perspektiv.

Detta innebär att det prövas om
    1) åtgärden är förenlig med samhällets krav som sådan på byggnationen
    2) om åtgärden är förenlig med samhällets planering på den plats åtgärden avses vidtas.

Det är i nr 2 som grannarnas intressen beaktas. I prövningen ingår sådana saker som om åtgärden innebär en olägenhet för grannen med tanke på hans fastighetsinnehav. Att förlägga en byggnad 4-5 meter från en brunn kan innebära en risk men behöver inte innebära detsamma.

Sett ur detta perspektiv har din granne liten chans att komma någon vart med sitt överklagande av bygglovet.

Däremot är ditt bygglov inte mycket värt om det konstateras att vattnet blir skadat. Då riskerar du att få stoppa åtgärden alternativt riva huset eftersom servitutet har en starkare ställning. Liknelsen kan göras med att bygglov kan sökas av vem som helst på vilken fastighet som helst men är värdelös om man inte har rätt att använda bygglovet.

Rekommendationen är att redan nu kontakta en jurist.

Lycka till! :) :) :)

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Hur djup är brunnen? En markschakt kommer normalt inte längre ned än 1-2 meter.
    Det är ju inte ytgående grundvatten man tar ur den. Närheten skulle möjligtvis påverkar stadgan för brunnen men det känns också osannolikt om markkillarna vet vad de gör.

Låter som din granne är oroad för mer saker än själva brunnen....han vill nog inte ha ett hus på platsen.

Kan du personligen tänka dig en annan placering av huset för att tillmötesgå?

4. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem

Brunnen är enl.uppgift 2,5 meter djup (Har ej kunnat mäta eftersom grannen har gjutit igen brunnslocket).
    Självklart är det så att han inte vill ha en granne där.
    Ja vi kan skjuta fram huset en aning men inte längre än några meter.
    Jag har idag lämnat ärendet till en jurist.

Återkommer med info!
    /Nybygge

5. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem

Pratade med Lantmäteriet igår och jag fick reda på att dom kan inte stycka av tomten förrän länsstyrelsen har uträtt överklagan! :'(
    F-n Att en människa kan förstöra så för oss nu kan vi inte börja bygga utan bara vänta på att länsstyrelsen blir klara.
    I bästa fall tar dom upp ärendet om ett halvår så ajöss med byggandet v.26.
    Är det någon som vet om man kan stämma en sån här idiot för att han förhalar byggandet????????

Återkommer med info
    /Nybygge

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Kan stämma! Jo det är klart man kan, men det kommer inte att leda någon vart.
    Å andra sidan tycker jag att vi skall värna om rätten att överklaga beslut, när ett sådant går en emot. Det är inte alltid enkelt att förstå motparten i dennes agerande, men motparten brukar ha sin syn på saken. Det bästa brukar vara att från början vara vänlig och tillmötesgående, mot de som bor i området, men ibland hjälper inte ens det.

7. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem

Verkligen trist att höra om eran granne!

Hans överklagan går förhoppningsvis inte igenom ifall du kan visa att brunnen inte påverkas av bygget, men det förhindrar ju inte att allting försenas ett halvår eller mer.

Hur ser servitutet ut? Äger grannen brunnen eller bara rätten att ta vatten ur denna?

8. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är högst tveksamt om lantmäterimyndigheten kan vilandeförklara förrättningen på den grunden att bygglovet inte vunnit laga kraft. Kommunen har gjort en lokaliseringsprövning av åtgärden vilket innebär att det uppfyller aktualitetskravet vilket är den enda grund som lantmäterimyndigheten har för att kunna vilandeförklara.

Vad säger juristen?

I övrigt delas vad de andra skrivit dels är skadeståndstalan utsiktslöss mot grannen, dels skall vi värna om möjligheten att klaga.

En intressant vinkel är dock att LM kan åka på skadestånd om det visar sig att de förhalar ärendet. En sådant skadestånd förutsätter dock att LM:s beslut överklagas till fastighetsdomstolen.

Lycka till!  :) :) :)

9. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem

Jag pratade med Överlantmätaren i Norrtälje igår,han gav mig tvär nobben med att göra klart avstyckningen, anledning att det inte vunnit laga kraft.
    Och byggnadsnämnden säger:börja bygg, Moment 22.
    Vi kan inte börja bygga eftersom vi inte har en fastighetsbeteckning,därmed inget byggkreditiv.
    VAD GÖRA
    Jag blir galen snart på detta byråkrati land!!!!!!!!!

/Nybygge

10. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem

Går det att få byggkreditiv på den "gamla" fastighetsbeteckningen, dvs innan avstyckningen?

11. N
    Medlem · 17 inlägg

nybygge

Medlem

Hallåj alla!
    Idag gav överklagande grannen med sig.
    Jag fick honom att inse att han tyvärr inte kommer nån vart och att det är trevligare med grannar som man kan hälsa på.

Så tack för all hjälp som jag fick av er!!!!!!!!

MVH/Nybygge

12. P
    Medlem · 8 inlägg

planera

Medlem

Hej
    Jätte tråkigt !
    Det låter som din granne inte vet vad en borrad brunn är
    Låter som personen i fråga är en gammal person som inte följer utveklingen i samhället.
    Kanske du ska förklara på ett annat sätt så du får honom åt rätt håll så att säga.
    Med att tala om att chansen till ett sämre vatten blir mindre genom borrad brunn istället för grävd brunn o avsett om ni börjar bygga där.
    Eller kanske han skyller på detta fast det är något annat ?

Lycka till i alla fall
    Hoppas att det går bra
    Planeran till nytt hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.