Byggahus.se

Överklagande av carports läge

1. D
    Medlem Nivå 1
    Min besvärliga granne har nu 8 månader efter mitt bygglov blev godkänt av kommunen överklagat läget på min carport. I området gäller en gammal detaljplan från 60-talet som anger 4,5 meter från tomtgräns. Vi fick lov att bygga 2 meter från tomtgräns och nu står carporten där sedan 3 månader. Grannen har en obebyggd tomt som han antagligen bara har som investering. Han har själv sagt att han skall sälja tomten vid ett bra läge. Eftersom grannens tomt är obebyggd och han har hemligt telefonnummer så fick jag inte tag i honom när jag fick granngodkännnande för mitt bygglov. Kommunen gjorde sedan fel och kollade inte mina granngodkännande så min granne fick inte kännedom om bygglovet förrän i oktober då han kom förbi mitt bygge och fick en kopia av mig. Att han har blivit förbisedd på detta sätt retar honom så mycket att han nu har överklagat bygglovet. Vilken chans har min granne att få rätt i detta? Måste min carport rivas?

2. J
    Medlem Nivå 5
    Ja, han kommer att få rätt när det gäller att han inte har blivit hörd på rätt sätt. Troligtvis kommer länsstyrelsen att upphäva bygglovet och återförvisa ärendet till kommunen. Det betyder att ni måste göra om hela bygglovsproceduren men också höra grannen. Jag skulle låta kommunen sköta all kommunicering så att det går rätt till väga. Kommunen tar på nytt ställning till din carport och du får förhoppningsvis ett nytt bygglov. Detta bygglov kan din granne överklaga och då kommer länsstyrelsen ta ställning till avvikelsen. Jag tror inte att du behöver oroa dig!