Byggahus.se

Överklagan till länsrätt

1. R
    Allvetare · 3 inlägg

Raven190

Allvetare
    Hej alla byggare.

Är det någon som vet eller har erfarenhet av hur länsrätten ställer sig i frågan om ett bygglov som passerat Byggnadsnämnd och Länsstyrelsen utan anmärkningar nekas?

Alltså vad är sannolikheten att de går emot de andra instanserna?

Trevlig sommar!

2. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Re: Överklagan till länsrätt

Sällan som myndigheter motarbetar varandra. De dömer ju efter samma paragrafer och lagar. Har byggnadsnämnden gjort ett grundligt jobb är det det inte så vanligt med bakslag. Men det är ju alltid ovisst in i det sista.....
    Vi påbörjade vårt bygge efter Länsstyrelsens bifall. Sedan kom klartecken från Länsrätten efter ca 3 månader (Länsstyrelsen behövde mer än ett år på sig....).
    Lycka till !!

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Man kan tyvärr aldrig vara säker. Det finns exempel på där samtliga instanser varit eniga tills man kommit till kammarrätten och/eller regeringsrätten där utfallet blivit ett helt annat.

4. R
    Allvetare · 3 inlägg

Raven190

Allvetare

Tackar för svaren.

Visst är det så att till Kammarrätten och Regeringsrätten är det prövning på ärenden?
    Jag har svårt att tänka mig att det kommer att gå så långt att de kommer att ta upp det.

Fler erfarenheter och förslag emottages

/Raven

5. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Kammarrätten och regeringsrätten tar endast upp fall som de tycker har betydelse för hela landet. Tex så var det många mastärenden uppe i dessa instanser när det var aktuellt. Deras bedömning/beslut blir alltså rättsledande för underinstanser i liknande ärenden.

6. R
    Allvetare · 3 inlägg

Raven190

Allvetare

Godmorgon

Tackar för svaret.
    Med andra ord så blir liknande fall prejudicerande för länsrätt etc.
    Jag har hittat fall som Kammarrätten har tagit ställning i och då
    ser det bra ut för min del hos Länsrätten.

/Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.