Överklagan bygglov enligt detaljplan

7k läst  40 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag har följt den här sidan under ett år och lärt mig mycket om diverse från alla inlägg

Nu har vi kommit till en punkt i vårt husbygge där vi behöver lite råd.

För vår tomt finns detaljplan och vi har fått bygglov för ett detaljplansenligt hus utan mindre avvikelser. Våra grannar har dock valt att överklaga till Länsstyrelsen och menar att kommunens beräkningar är felaktiga.

Så nu undrar jag:

Vad har ni för erfarenheter av överklagande av detaljenligt hus?

Hur lång till tar processen hos Länsstyrelse samt Mark & miljödomstol?

För att ta ställning till om vi vågar börja eller inte skulle vi vilja får en sakkunnig bedömning på bygglovet och överklaganden i förhållande till detaljplan. Vart vänder man sig då, Jurist eller Bygglovsarkitekt? Kom gärna med tips.

• Laddar…
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 12
    Vad är det för beräkningar som de tycker är fel?

3. R
    Medlem · Nivå 16
    Räkna med typ 3-5 månader för beslut hos L.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Främst byggnadshöjd

5. Raggsockan
    Nybyggare Nivå 2
    Vi har precis haft samma dilemma men dock med ett marklov.

Länsstyrelsen ca 6 månaders väntetid innan beslut som var avslag på överklagan.
    Sedan har grannen fortsatt överklaga till mark o miljö, vi skall få beslut senast under mars så det är ungefär samma handläggnings tid ca 6 månader.

Beroende på vad som överklagat i erat ärende samt vad ni gjort för avsteg mot detaljplan så skulle jag göra en bedömning utifrån risken med eventuellt avslag och vad det skulle innebära.

Värt att lyssna med den överklagande grannen kanske?

6. K
    Medlem Nivå 1
    Vårt bygglov innehåller inget avsteg från Detaljplan och det känns därför ganska surt att bygget blir uppskjutet ett år bara för att grannen har möjlighet att överklaga

7. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Förklara lite mer hur huset ser ut, och hur ni beräknade byggnadshöjd.

8. R
    Medlem · Nivå 16
    Har ni stämt av bygghöjd med kommunens handläggare?

9. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Beräkningen för byggmadshöjd är inte svår så kontrollera om grannen har fog för sitt påstående

10. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Eller är det klassikern att grannen inte har koll på nockhöjd vs byggnadshöjd?

11. Raggsockan
    Nybyggare Nivå 2
    Ifall det är helt enligt detaljplan så borde handläggaren kunna fatta beslut direkt inkl startbesked och bara delge berörda det beslutet. Har ni fått startbesked?

12. K
    Medlem Nivå 1
    Hej tack för många snabba svar. Jag förtydligar vår situation lite:
    Vi har alltså fått bygglov av kommunen. Startbesked får vi inom ett par veckor då vi har ett inbokat tekniskt samråd. Kommunen står fast vid sitt beslut trots överklagan till Länsstyrelsen.
    I samband med att kommunen ger bygglov skickas detta till närmsta grannarna. Grannarna får då möjlighet att överklaga beslutet till Länsstyrelsen och sen till Mark & Miljö domstol och ytterst om prövningstillstånd ges till Mark & Miljö överdomstolen.
    Vår granne har ingen koll på beräkning av byggnadshöjd i överklagan används begrepp och definitioner helt fel. Grannen har gjort en beräkning som han hänvisar till där han bedömt en annan fasad som beräkningsgrundande än den kommun bedömt som beräkningsgrundande. Vår bedömning tillsammans med handläggaren på kommunen är alltså att huset är enligt detaljplan MEN självklart ges inga garantier. Starta kan vi göra men på egen risk. Länsstyrelsen kan ju göra en annan bedömning. Det säkraste är ju därför att vänta med att starta bygget men det känns surt att fördröja bygget med ett år som det verkar bara för att grannen skickat in ett överklagande. Grannen har också uttalat att han gjort det att fördröja. Självklart skrämmer det oss att börja med risken om att få upphävt bygglov även om vår bedömning är att risken är väldigt låg. Vi skulle därför vilja ha hjälp av oberoende sakkunnig att göra en riskbedömning. Har ni några tips på vart man kan vända sig?

13. R
    Medlem · Nivå 16
    Lägg gärna upp plan och fasad ritningarna ni sökt lov för.

Tyvärr vet jag inte riktigt vilken proffesion som skulle kunna hjälp er. Arkitekter bör ha koll på pbl men jag skulle inte lita 100% att de har det.

En konsult som brukar jobba som bygglovshandläggning är nog det bästa för er, men de lär inte växa på träd.

14. R
    Medlem · Nivå 16
  15. V
    Medlem · Nivå 8
    Normalt sett är fasad mot gatan beräkningsgrundande alt MMN om tomten är kuperad. Hur är det i ditt fall.
    Ni kanske kan påbörja markarbeten, platta etc om det i värsta fall måste ändra byggnadshöjd.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: