Byggahus.se

Överklaga nekat bygglov?

1. D
    Medlem · 163 inlägg

Dark_Helmet

Medlem
    Vi har fått information att om handläggaren på kommunen nekar det bygglov man sökt så kan man begära något som kallas "nämndehandling", dvs att ärendet ska tas upp av politikerna i nämnden. Nu påstår vår handläggare att hon avgör det och det går inte att påverka själv! Är det någon som vet vad som gäller för att få upp sitt ärende på nämndens (politikernas) bord?

2. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Re: Överklaga nekat bygglov?

Nu är jag ute på djupt vatten, men jag har inte hört talas om nämndehandling.

Vad jag vet är ofta förhandsbesked på bygglov delegerat till tjänstemännen, men att det skulle vara som du skriver att handläggaren själv avgör ifall ett överklagande ska gå till nämnden låter absurt.

Men en fråga: Är det avslag på förhandsbesked du har fått, eller är det på ett bygglov?

Och dessutom, vilka skäl var angivna till avslaget? Det är också en viktig upplysning om varför handläggaren agerar som han gör.

3. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Du kan förmodligen överklaga till Länsstyrelsen. Mvh Ingo

4. L
    Medlem · 66 inlägg

Lind

Medlem

Beslut taget av nämnd, tex byggnadsnämnd, kan överklagas till länsstyrelsen.

"Beslut" tagna av kommunal handläggare/tjänsteman måste först hanteras av nämnden.

5. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Det stämmer bra det Lind säger.

1. Delegation (tjänsteman): får man nej här går man till nästa

2. Kommunens Stadsbyggnadsnämnd: får man nej här går man till nästa

3. Länsstyrelsen: får man nej här går man till nästa

4. Välj ett annat husmodell för där tog det stop.

Jag kan rekommendera det vi gjorde. När vi hade ritat första skissen, åkte in till kommunen och presenterade vår idé. Vi frågade helt enkelt: Ser ni några problem med det eller kommer ni att avslå vår begäran?
    Både chefen för avdelningen och handlägaren tittade på ritningen, kommenterade det de tyckte att vi skulle göra annorlunda och sen sa dom kör, vi ser inga problem, det ska vi kunna godkänna. Och det gjorde de.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.