Byggahus.se
Som jag förstått det så skall direkta grannar delges med brev, dessutom skall det annonseras i post o inrikes tidningar, det ger även "okända" sakägare en möjlighet att överklaga. Dessutom har jag för mig att kommunen skall/kan delge genom annons i dagspress, detta om det finns väldigt många grannar. Ex. om en granne är ett flerfamiljshus, då delges fastighetsägaren med brev, och hyresgästerna via annonser.

Om vi spekulerar över att det är här någonstans som kommunen har klantat sig, då kan jag förstå att bygglovet kan rivas upp, trots att överklagandetiden gått ut.

Och man bör kanske också förtydliga, att det handlar om delgivning EFTER att bygglovsbeslutet har fattats. Inte att blanda ihop med grannehörande som sker INNAN lovet beviljas, i de fall bygglovet strider mot det. planen.

Om det hade varit mitt ärende så hade jag byggt redan efter första byggnadslovet.
Skicka in en byggstartsanmälan på den grunden och kör!
Kommunen hade ju redan medgivit bygglovet så vad att vänta på?
Som tur är så bor vi fritt från grannar så här är det bara att sätta skopan i backen och köra:)

Jag jobbar på en bygglovsavdelning så jag kan bidra lite med hur det går till vid avvikelser. Då ska vi först låta kända sakägare, oftast dina rågrannar (grannar med direkt gräns eller som avskiljs med gata, väg eller parkmark) lämna synpunkter på saken innan beslut fattas. När lovet har beslutats ska samma grannar få meddelande om att beslut har fattats. Om de haft synpunkter som inte blivit tillgodosedda ska de delges beslutet (ofta rekommenderat brev med mottagningsbevis) och om de inte haft synpunkter får de vanligt brev på lådan.

Man kungör också beslutet i post- och inrikestidningar för att även okända sakägare ska få ta del av informationen.

Om man inte underrättat grannar på rätt sätt, här låter det som att man missat att höra grannarna och underrätta dom om beslutet, så upphäver länsstyrelsen lovet med hänvisning till felaktig handläggning. Och som flera skrivit, har grannen inte underrättats på rätt sätt kan han begära "återställning av försutten tid" vilket betyder att länsstyrelsen godkänner att hans tid för överklagande nollställs och börjar ticka på nytt.
Det hade varit intressant att läsa domarna i sin helhet, då kan man se vad de haft för resonemang.

• Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
O OBD skrev:
Nu får du också vara beredd på att grannen opponerar sig mot din verksamhet. Rekondar du andras bilar är det nog inte ett garage enligt dp. Jag vet att överprövande instans ansåg att en person inte fick parkera firmans lilla släp på gården då dp inte tillät verksamheter, bara boende.

Ja, alltså det har ju inget med bygglovsproblemet i tråden att göra egentligen, men jag hade som granne gjort allt för att försöka få stopp på någon som vill bygga en bilverkstad i ett villakvarter. Det är hemskt. Massa körande med bilar och klonkande och meckande vareviga kväll.

Man får inte heller driva verksamhet i garaget i normala villaområden.

För att kunna bedöma detta ärende måste man ta del av allt material, framförallt beslutet om bygglov och beslutet om upphävande av bygglovet och även planbestämmelserna för aktuellt område. Som tidigare skribenter påpekat så vinner bygglov enligt aktuell lagstiftning laga kraft efter viss tid om delgivning skett på rätt sätt. I min egenskap av jurist kan jag säkert reda ut detta åt dig men jag behöver dokumentation i ärendet.

• Gilla
Idus
  • Laddar…
P Peba skrev:
...
N3: Är att jag bygger på prickad mark fast jag har godkännande av byggnadsnämnden och stadsbyggnadskontoret som har hand om gatan med snöröjning och säkerhet i kurvan.
Spännande, Byggnadsnämnden här avslog min ansökan om uterum för att jag gick 7cm in på prickad mark. Har minskat och sökt igen för några veckor sedan man ännu inget hört.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.