Byggahus.se

Överklaga - Instanser - Kostnader?

1. E
    Medlem · 252 inlägg

Engan23

Medlem
    Hej!

Jag har nu bråkat sedan i höstas om att få till ett bygglov för en utbyggnad. Har fått en nja dvs att jag får göra en viss del av det jag tänkt. Nu börjar jag ledsna rejält på kommunens petande i detaljer, det är inte så att jag bor mitt i stan utan jag bor på landet men 150 meter till närmsta granne.

Nåväl jag tänkte vänta till efter valet (kan vara lite lättare då) och då lämna in en ansökan till bygnadsnämnden på mitt ursprungliga förslag, får jag då ett nej så tänker jag driva det vidare till Länstyrelsen, om man får nej där vad är nästa steg? Och vad kostar ett nej resp ja i varje steg?

Varför jag tror det är värt det? Jo jag har en granne (400 meter) som för några år sedan fick igenom att bygga 400kvm fast det är 80+30 som gäller....ja han drev det vidare ett gäng instanser innan OK.

2. F
    Medlem · 169 inlägg

funkisen

Medlem

Re: Överklaga - Instanser - Kostnader?

Kan du inte höra med grannen vad processen gick lös på? Jag är oxå nyfiken! :D

3. E
    Medlem · 252 inlägg

Engan23

Medlem

Tyvärr så träffar jag dom sällan, de kan inte använda huset då det brann där för ett halvår sedan. Dessutom så var det kanske 10 år sedan som han fick ok. visserligen har inte reglerna ändrats men jag tror inte han kommer ihåg vad det kostade.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 936 inlägg

hempularen

Moderator

I princip så kostar det ju inget att överklaga (däremot så kostar ju bygglovet även om det avslås). Skall man driva en process med myndigheten som motpart så kan man däremot säkert öka chanserna om man tar in sakkunnig hjälp i sitt överklagande. Detta blir ju en ren kostnad som kan kosta vad som helst från en flaska gott vin till 7 siffriga belopp. Och som man inte får tillbaka även om man vinner.

5. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är faktiskt kommunens (tjänstemannens) uppgift att hjälpa kommuninvånarna i frågor bl a som just den du tar upp. men jag har också lärt mig att alltid ha en bandspelare med vid dessa samtal, för att på så sätt dokumentera vad som sägs. De där gökarna inom kommunerna står inte alltid upp för vad de tidigare meddelat. men sätt igång och fråga i detalj, hur kommunen vill ha det, hänvisa gärna till andra byggnader du känner till, som erhållit bygglov. Alla handlingar som förvaras hos byggavdelningen kan du kolla igenom, som kanske ger tips om hur andra har lyckats få igenom sina bygglov, m a o det finns många vägar att gå, för att trötta ut en trilskandes tjänsteman ;D.
    Vad gäller överklaganden, kostar dessa inget, som nämns, men numera fordras prövningstillstånd till Kammarrätten, och som tidigare till regeringsrätten, ,tyvärr för de där länsstyrelserna är rena skämtet >:(

6. S
    Medlem · 27 inlägg

Subarumannen

Medlem

Hej!

Saturnus2, kan inte låta bli att undra vad du menar med att "de där länsstyrelserna är rena skämtet"?

(Vi befinner oss i en överklagandeprocess, och vi tänker gå vidare till Länsrätten om vi får avslag på vårt förhandsbesked i Länsstyrelsen.)

7. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Istället för bandspelare kan det vara bra att i slutet av mötet sammanfatta vad som sagt, bestämts o/e lovats, skriva ner detta kortfattat och få samtliga på mötet att underteckna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.