Byggahus.se

Överklaga grannens bygglov

1. S
    Medlem · Västmanland · 8 inlägg

Streko

Medlem
    Hejsan!

Min granne har sökt, och för mig tyvärr fått bygglov, så nu undrar jag om någon har erfarenhet eller bra tips på vad man ska tänka på då man vill överklaga.

Grannen vill bygga ut sitt hus mot vårt så att det hamnar ca 2,5 m från vår tomtgräns. Jag tycker dock att utbyggnaden kommer på tok för nära min tomt. Detaljplanen säger att man ska vara 4,0 m från tomtgränsen. Däremot kan man få tillstånd för "mindre avvikelser" enligt kommunens handläggare. Då grannen sökte bygglov blev jag tillfrågad och anmärkte då att jag tyckte utbyggnaden kom för nära. Dock så har nu grannen fått sitt bygglov.

Till saken hör att han i samma bygglov även har fått tillstånd till att bygga ut en carport på prickmark. Dessa får bara bebyggas om sakägare (dvs grannar) inte har några invändningar.

Så nu undrar jag om någon har lite tips och förslag att dela med sig om hur man bör gå tillväga?

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem
    Överklaga omgående och begär inhibition (stavning?). Din skrivelse behöver inte innehålla så mycket. Anför detaljplanens bestämmelser och skriv att 2,5 m inte kan anses vara en mindre avvikelse. Likaså för carporten.

3. S

Streko

Medlem
    Tackar!

När jag pratade med diverse handläggare på kommunen lät det ju som att grannen inte skulle få tillstånd pga detaljplanen sa 4 m. Så blev ju lite förvånad vid beskedet.

Har du själv överklagat och haft framgång?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator
    Om jag minns rätt så har du 3 veckor på dig att överklaga.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 523 inlägg

hempularen

Moderator
    Här byggde grannen ut ett uterum till 3 meter från vår gräns (4,5 gäller). Vi godkände. Men handläggaren ville avslå bygglovet ändå. Grannen tvingade upp det i nämnden där lovet gick igen med nöd och näppe, de borgeliga biföll och de rödgröna avslog.

Deras hus ha blivit klart snyggare med uterumet, även från vårt håll.

6. J
    Medlem · Västernorrland · 1 453 inlägg

JanneL

Medlem
  7. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 642 inlägg

cust3000

Medlem
    Spontant tycker jag en dialog med grannen i första hand.
    Grannsämjan blir kanske inte blir bättre av ett överklagande i första hand...
    Ta upp detta med grannen, men om denne är omöjlig att ändra sig, då skulle jag ta till ett överklagande.

8. S

Streko

Medlem
    Jo, har 3 veckor på mig, det stod i brevet man fick från kommunen, så ska bara försöka få till en bra skrivning.

Har ju pratat med grannen ett antal gånger om bygglovet. Han vill bredda huset genom att förlänga taket i takets riktning. Hans hus blir ju inte snyggare varken mot mitt håll eller framifrån. Dessutom kommer det som sagt väldigt nära.

Kan ju tilläggas att grannen har sedan han köpt huset hela tiden byggt på huset, altan, utbyggnad, staket, bod mm och nu detta. Så tyckte det var nog nu. Eftersom jag inte var med på hans senaste fina byggplaner så vill han inte prata med mig längre. Så grannsämjan påverkas nog inte av ett överklagande i nuläget. Hur som helst så ansökte han och fick igenom ett bygglov trots mina invändningar samt att det avviker mot detaljplanen.

9. S

Streko

Medlem
    Jo, det är ju en sak om båda parter är överens, en annan sak om både inte är det. Känns lite märkligt att grannen fick igenom det här då de man pratade på kommunen sa att ett bygglov inte borde beviljas just pga avståndet. Men sedan blev det en ny handläggare i ärendet och allt ändrades. Känns ju lite märkligt att utfallen ska bero på person och inte sak.

10. Swappe
    Medlem · 291 inlägg

Swappe

Medlem
    In med en _skriftlig_ protest omedelbums och ring till kommunen.

11. jesped
    Medlem · Skåne · 53 inlägg

jesped

Medlem
    Kunde vara kul om grannen vill deltaga i detta forum :)

12. B
    Medlem · 5 831 inlägg
    Ju mer jobb ni lägger på överklagandet dess bättre blir er utsikt att få ärendet återförvisat.

För det första kan ni påpeka att avvikelsen från detaljplan "ej är att betrakta såsom ringa". Om bygglovet helt fallit inom ramen för detaljplan skulle det kunnat bli beviljat på deletation direkt av tjänsteman. Men eftersom det avviker från detaljplan har nämnden tagit över. Trots att bygglovet strider mot planbestämmelserna får nämnden bevilja bygglov, men BARA om avvikelsen är "ringa".

För det andra ska ni be byggnadsnämnden plocka fram både gällande detaljplan och ALLA handlingar som inkom och ALLT som beslutats i samband med dess tillkomst. Era tyngsta argument hittar ni just bland skälen som planmonopolisten själv har angett för att marken ska vara punktprickad, och att avstånd mellan byggnaderna och tomtgräns ska vara just fyra meter..

För det tredje ska ni rota rätt på vägledande fall. Boverket är tillsynsmyndighet och bör kunna lotsa er till sådana. Alla rättsfall är unika. Ert jobb blir att hitta likheter och skillnader mellan ert överklagande och andra.

Redigerat 18 jul 2009 19:56
  13. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Överklaga inte om ni inte har MYCKET goda chanser att få rätt, altså att bygglovshanterarna schabblat grovt.
    Vem vill bli osams med en granne i onödan?

• Laddar…
  14. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Volvo - Läser du tråden ser du att de inte verkar ha någon relation att riskera.

15. J
    Medlem · Östergötland · 73 inlägg

JanneMP

Medlem
    För nyfikenhetens skull, hur nära dina byggnader skulle hans hus komma? Alltså hur mycket tomt har du på din sida?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.