Överklaga beslut av kommunalt bolag

3k läst  20 svar

1. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Jag funderar på att installera en avfallskvarn. Om man vill gå den tillåtna vägen så innebär det att man ska följa VA-bolagets direktiv. Och här i Falun så har det kommunala bolaget, Falu Energi och Vatten, förbjudit avfallskvarnar.

Min fundering är om det finns någon juridisk väg att gå för att motsätta sig detta. Som jag förstått det så går det ju inte att överklaga ett kommunalt bolags beslut.

Bolaget ägs till 100% av Falu Kommun.

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Uppenbarligen har man gjort bedömningen att man inte har ett ledningsnät och reningsverk som klarar av avfallskvarnar.

Börja med att kontrollera var VA-förordningen är beslutad, det kan mycket väl vara kommunfullmäktige.
    Ett fullmäktigebeslut måste överklagas inom tre veckor. Du sänder ditt överklagande till kammarrätten, sedan är det fast.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror iofs att du får fäkta med väderkvarnar även om beslutet hade varit möjligt att överklaga. Även om det finns en del argument för kvarnar, så finns det en mängd argument mot dem. Säger den som förvaltar avloppsanläggningen att en ökad belastning kommer att slå ut reningsverket, eller något annat "expertargument" så måste du i princip överbevisa dem.

Att mala ned avfall i avloppet innebär ju också att du använder avloppsnätet för ytterligare en funktion, som du inte betalar för, borttransport av avfall.,

4. V
    Medlem Nivå 8
    Du får flytta till kommun som har rötslammsanläggning och vill att matrester mals ner I avloppet.

5. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Flytta är ju inte aktuellt för avfallskvarnens skull. Det är mest att det vore bekvämt att slippa ha en blomfluge-genererande kompostpåse stinkandes under diskbänken. Och jag inser ju att det kanske kan vara en massa arbete i onödan att bråka med kommunen.

Om jag verkligen vill ha kvarnen så ser jag möjligheterna att orsaka en massa merarbete, kostnader och besvär för kommunen som ett förhandlingsargument för att förhandla till mig själv ett undantag från förbudet.

6. Peter_1
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr så är det ingen idé att ens försöka överklaga. Dom flesta reningsverk är ej anpassade för matavfall. Lika ledningsnät är endast för fekalier. Hade en vän som försökte med kommunen här hemma länge men fick avslag på avslag. Inte ens om du har egen avloppsbrunn så brukar man få genom det.

7. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Tidigare hade de FEV en policy där man kunde få skriftligt tillstånd för avfallskvarn, men de har ändrat. Så troligen är det mest en principsak för dem. Det blir inte några problem ifall ett mindre antal hushåll börjar använda avfallskvarn.

FEV har satsat på insamling av kompost och vill såklart att man ska skicka sitt matavfall den vägen. Så de har inte heller något incitament att tilllåta det.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men det kan ju inte vara ett argument att det är problemfritt så länge bara en mindre mängd skaffar kvarn. Skall det tillåtas så måste ju systemet fungera, om inte för alla så för en större andel av kommunens invånare.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    I verkligheten så kommer det endast vara ett fåtal som skaffar kvarnar, så det är ett fullt giltigt argument. Och framförallt så innebär det inget praktiskt problem om jag skulle skaffa en kvarn.

Skulle användningen av kvarnar öka över tiden, så att någon form av problem uppstår, så kan man hantera det då. T.ex. skulle man kunna höja V/A-taxan med 300 kr/år för de som kör med kvarn för att täcka merkostnaderna. Det är samma pris som man får betala för kompostkärlet (och som man slipper om man komposterar själv).

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Du får påverka politikerna om du ska få till en ändring.

Principer är, tack och lov, väldigt viktiga för en kommun.

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Jo, men den dagen de måste säga stopp för att ledningen inte orkar mer, hur ska de göra då? Ska de inte behandla alla invånare lika?

Sen beror det väl på hur stammarna ser ut, hur långt bort man bor, osv osv. Detta avgör ju om man bör ha en kvarn (man kan ju alltid, men det är inte säkert att det kommer funka).

12. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Rent praktiskt så får väl kommunens V/A-ingenjörer övervaka anläggningen och om det börjar uppså problem pga extensivt avfallsmalande så får man lägga in lämpliga åtgärder i förvaltnings- och reinvesteringsplanen. Och skulle de bli "tagna på sängen" av en oväntat stor ökning så får de väl helt enkelt neka nya ansökningar av under en tid tills de har hunnit bygga bort problemen, alt ta en större kostnad för avhjälpande underhåll tills problemen är fixade. Kommunen kan aldrig behandla alla exakt lika, det uppstår alltid skillnader pga av förutsättningarna. Ibland kanske ett bygglov kan ta 3 veckor och ibland kanske det kan ta ett halvår beroende på arbetsbelastning, sjukdomar, personaltapp osv.

Fast det jag var ute efter att diskutera var inte rimligheten i kommunens regelverk utan vilka juridiska maktmedel jag kan ta till mot ett kommunalt bolag.

Skulle jag t.ex. kunna begära ett beslut i någon kommunal nämnd där jag begär att kommunen ska ge mig tillstånd att ha en kvarn? Då har jag iallafall något som jag kan överklaga om det blir nekat.

13. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Det spelar ingen roll om det är ett kommunalt eller ett privat bolag, anser de att deras anläggning inte klarar av avfallskvarnar är det så, och du som kund kan inte köpa den tjänsten av dem.

Fördelen med att det är ett kommunalt bolag är att du som medborgare i kommunen kan få politikerna att tänka lite annorlunda om du skapar en opinion för det hela. Kommunala bolag lyder under ett demokratiskt styre, medan privata företag inte kan påverkas om ägaren inte vill.

14. J
    Medlem Nivå 11
    Koppla in kvarnen och var glad

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Kommunen måste behandla ditt ärende, men det hjälper dig inte eftersom kommunen inte har någon skyldighet att tillåta avfallskvarnar. De har inte gjort något fel och därför kan du inte "vinna". Att du är av en annan åsikt är en del av demokratin och det är din rättighet och skyldighet att påverka.

Du har lite olika handlingsalternativ (liten demokratisk guide):

* Du kan skriva in till den nämnd som hanterar bolaget (kommunstyrelsen?) om detta och ansöka om att få ansluta en avfallskvarn, De kommer neka dig med hänvisning till sitt regelverk. Det beslutet kan du överklaga men du kommer inte vidare eftersom kommunen fattat ett riktigt beslut i förhållande till sitt regelverk.

* Du kan skriva ett medborgarförslag om att de ska tillåta avfallskvarnar

* Skapa opinion, påverka politiker och andra

* Upprop för folkomröstning

* Starta ett enfrågeparti

Sett från andra sidan skulle jag bli förbannad om min kommun skulle börja tillåta kvarnar som innebar att de fick bygga om VA-nät och reningsanläggningar. Det är investeringar för 100-tals miljoner vi pratar om. Det finns bättre ställen att stoppa de pengarna på.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: