Byggahus.se

Överkänslig jordfelsbrytare eller något annat?

1. V
    Medlem Nivå 1
    För en timme sedan gick strömmen i föräldrarnas hus, som jag för ser efter då dom är borta över helgen. Jag hade inte satt in något mer, jag hade ingenting annat än datorn och TV:n igång.

Jordfelsbrytaren hade slagit ifrån, så jag slog av allt, slog på jordfelsbrytaren och började slå på allt en i taget. Det visade sig att det var den delen av köket som har kylskåpet och frysen, så jag drar ur allt utom frysen och kylen först, brytaren slog ifrån. Så jag drar ur kylen och frysen, då slog den inte ifrån. Såklart så tänker man ju då att det är fel på kylen eller frysen. Men här är det märkliga, jag drog ur kylen och frysen, slog på brytaren och satte sedan in kontakten för frysen först och sedan kylen. Då slog brytaren inte ifrån.

Varken jag eller föräldrarna kan förstå vad som kan vara fel. Kylen och frysen är igång igen och allting funkar.
    Kan det vara något med vädret? För det snöar och blåser utan dess lik. Är det en överkänslig jordfelsbrytare? Är det fel ett elfel i kylen eller frysen som fick den att slå ifrån? Det skulle vara intressant att höra om någon haft ett liknande problem. Det är första gången detta händer, vad jag kan minnas.

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Det luriga är att det inte måste vara fel på den apparat som man kopplar in när det löser. Det skulle kunna vara fel på kylen eller frysen. Det skulle också kunna vara en läckström mellan nolla och jord på den grupp som kyl eller frys är inkopplad på. Till exempel om det på något vis blåst in snö i en dosa. Oavsett vad felet är så är läckströmmen så liten att det är ett gränsfall om jordfelsbrytaren löser ut.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Satte du i kontakterna åt samma håll på maskinerna du drog ur kontakten på.

Att byta plats på fas nolla kan ha en avgörande betydelse på en maskin med jordfel. Antingen hamnar jordfelet nära fasen och får bortåt 230 v eller hamnar det vid nollan och matas med 0 v och upphör att verka.