Byggahus.se

Överhandsfräs eller Kantfräs?

1. J
    Medlem · Värmland · 281 inlägg

Jimmu

Medlem
    Hej!
    Jag har en stund gått och funderat på att investera i en överhandsfräs för att fräsaspår i golvlister för att gömma undan antennkabel, nätverkskablar mm. Även för att fräsa rundad hant på diverse möbler mm.

Nu har jag även börjat att kolla på en Kantfräs som jag tror kommer att tillfredsställa mina behov idag, men hur det ser ut om 3år vet jag inte.

Någon som kan komma med lite för/nackdelar på de båda alternativen?
    Vad kan jag göra med en överhandsfräs som man inte kan med en Kantfräs?

• Laddar…
  2. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 200 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Nu vet jag inte exakt vilka modeller du tittat på men jag ser två huvudsakliga skiljelinjer mellan det man kallar kantfräs och en vanlig handöverfräs - motorns effekt och att man normalt inte har någon dykfunktion på en kantfräs. Man brukar normalt ställa djupet på fräsen med en skruv eller liknande på en kantfräs medan man på enöverhandsfräs kan ställa detta lite enklare under tiden.

Med ökad effekt kommer möjligheten att köra större frässtål och ta bort mer material på en gång.

För de användningsområden som du nämner fungerar en lite mindre (kantfräs om du vill kalla den för det) som exempelvis Bosch GKF 600 eller Makita RT0700. Båda dessa finns med dykbas också men det är ett tillbehör.

3. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 478 inlägg

AndersS

Medlem
    Har en gammal ELU överhandfräs och en Bosch kantfräs, idag blir det till minst 90% kantfräsen jag använder.
    Perfekt när man ska fasa/runda kanter när man snickrar och bygger då man kör den med en hand.

4. J
    Medlem · Värmland · 281 inlägg

Jimmu

Medlem
    Då är det nog en Kantfräs jag bör satsa på låter det som :)
    Eftersom jag kommer att använda den på hobbynivå så spelar det ingen roll om det tar någon minut längre.

5. P
    Medlem · Hallands län · 2 390 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Skaffar du en fräs kommer du nog att hitta mer och mer användning för den efterhand, det är en otrolig mackapär.

Tycker egentligen inte att den ena varianten ersätter den andra och börjar du med en kantfräs kommer du troligen att skaffa en "riktig" handöverfräs såsmåningom.

Hellre än att börja med en kantfräs skulle jag valt en lite nättare vanlig fräs, t ex Dewalt 621 — med den klarar du de flesta fräsjobb och den är inte helt otymplig till kantfräsning. Själv har jag Dewalt 625 och Bosch GFK 600 och vill inte vara utan någondera. Har dessutom byggt ett snorenkelt fräsbord till 625:an vilket skapar helt nya möjligheter att jobba.

Att du — liksom jag — är hobbyist betyder inte att du kan göra allt med en kantfräs bara för att det kan få ta längre tid. Grön Bosch har faktiskt riktigt dugliga fräsar, kanske ska du ta en titt på dem? Oavsett ditt val — lycka till!

//Ronnie

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
    Får man vara språkpolis? Finns inget som heter överhandsfräs. Handöverfräs heter det då det syftar till att det är en handhållen överfräs. På samma sätt skulle jag kalla en handhållen borrmaskin för handborrmaskin, inte borrhandsmaskin.
    För att svara på TS fråga skulle jag säga att om man ska ha en maskin är det en handöverfräs som gäller då du kan använda den till alla fräsningar, även kantfräsningar. En kantfräs är konstruerad för att fräsa kanter och är ett givet val om man uteslutande fräser kanter. Den lägre vikten är där ur ergonomisk synvinkel avgörande för den som kantfräser hela dagarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.