Hej!
Jag ska beställa en laminatbänkskiva som är 2 cm tjock. Vi ska skapa en köksö, jag har täcksidor på sidan som kommer fungera som lite stöd. Men min fråga är, kommer det hålla att bara montera en bänkskiva på denna konstruktion, gäster i bänkskåpen vid samt stöd från två täcksidor på 2 cm vardera? Behövs mer stöd eller räcker detta? Kommer bänkskivan knäckas?
Mått på bänkskivan för köksön är 112 bred och 231 lång. Tack på förhand!

• Köksskiss med dimensioner för planerad bänkskiva och stödstrukturer på en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksö med en tjock laminatbänkskiva och vita täcksidor som stöd, inredning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det bör räcka, tex Ikea rekommenderar inte överhäng mer än 30cm utan stöd, men nu har ju iaf stöd på sidorna, så montera utan extra stöd och känn på det om det behövs, så får ni ju sätta dit någon konsoll på mitten issåfall

Tack så mycket :) då testar vi oss fram helt enkelt :)!

Sofia tek Sofia tek skrev:
Hej!
Jag ska beställa en laminatbänkskiva som är 2 cm tjock. Vi ska skapa en köksö, jag har täcksidor på sidan som kommer fungera som lite stöd. Men min fråga är, kommer det hålla att bara montera en bänkskiva på denna konstruktion, gäster i bänkskåpen vid samt stöd från två täcksidor på 2 cm vardera? Behövs mer stöd eller räcker detta? Kommer bänkskivan knäckas?
Mått på bänkskivan för köksön är 112 bred och 231 lång. Tack på förhand!
Montera bänkskivan och känn efter ifall ni behöver komplettera med några vinklar. Har du täcksidor på varje sida så är det evt en vinkel i mitten som kan bli aktuell.
Lycka till!

Det kommer säkert att funka för det som den ska användas till. Frågan är bara vad som händer om nån får för sig att sätta sig där, eller ställa sig på den för att fixa nåt i taket? Jag skulle nog försökt hitta nån smidig vinkel att sätta som stöd i mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.