Byggahus.se

Övergång PEX 15 mm till VVB

1. Z
    Medlem Nivå 9
    Ska dra in vatten till köket. Har PEX 15 mm och behöver nu en övergång till yttre gänga på VVBn som är 20 mm (R15?). Har letat övergångar på olika sajter men hittar inte eller är osäker på om jag hittat rätt.

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vad har du för VVB?

Alltså vad är det för typ av gänga? Vanlig rörgänga eller klämringsände?

3. Z
    Medlem Nivå 9
    Ser ut som vanlig rörgänga med en invändig plastplugg som är fastskruvad i hålet på något sätt.
    TESY 50 liter

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då borde du köpa korrekt ventilkombination! (Jula kallar det för blandningsventil)

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...-tillbehor/tillbehor/blandningsventil-436040/

899:-

Utrustningen kommer från LK.

Så efter ventilkombinationen ska du använda befintliga muttrar och klämringskopplingar. Men du måste köpa till stödhylsa WP.

RSK 1865970.

Lättast och snabbast är att du går in på din lokala VVS-firma och ber att dom beställer den till dagen efter. Grundpriset hos Dahl (innan rabatt) är 13:- plus moms. Denna stödhylsa har Dahl lagerlagt i nästan varje Dahl-center i Sverige.

Montera dina PEX-rör efter monteringsanvisningen:
    http://www.lksystems.se/Root/InRiver/pdf/SE.11.C.1_Monteringsanvisning.pdf

5. Z
    Medlem Nivå 9
    Tack. Men är denna svindyra koppling nödvändig för att beredaren ska fungera?
    Är allergisk mot komplicerade lösningar (med många funktioner som kan krångla) till enkla system.

Det känns ju helt absurt att den kostar mer än halva priset på VVBn.
    Säkerhetsventil ingår tex redan. Man behöver väl inte två?

I kopplingsskissen som medföljer kommer kallvattnet in till säkerhetsventilen. Därefter smiter en kallvattenledning vinkelrätt medan den andra går in i beredaren, och varmt kommer ut från utloppet intill. Går det inte att göra en sån enkel koppling istället för att ha det där monsterpaketet som känns overkill för ett fritidshus?

Redigerat 14 jan 2015 23:22
  6. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Blandningsventilen har man för att undvika skållning. Om du fick en sådan levererad meddin VVB så behöver du inte en till. Om anslutningarna är 15 mm klämring behöver du bara stödhylsor för PEX.

7. N
    Medlem Nivå 14
    Och den gör också att varmvattnet i beredaren räcker längre (eftersom det blandas med kallvatten innan det går ut i varmvattenledningen).

Och backventil och säkerhetsventil krävs ju ändå. Utan backventil så kommer varmvatten att tryckas ut bakvägen från beredaren (i inkommande vattenledning), och utan säkerhetsventil.... Mythbusters har testat några gånger.

8. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Blandningsventil följer inte med dom där beredarna , men en enkel säk-ventil med backventil följer med.
    Det går att köra med den som den är, men jag skulle nog också rekommendera att köpa till en bättre ventilkombination som föreslagits innan.

9. Z
    Medlem Nivå 9
    Jag fick ingen blandningsventil, men jag fick en säkerhetsventil. Säkerhetsventilen förstår jag behovet av, men blandningsventilen kanske är onödig.

Men ok, får väl bita i det sura äpplet
    :x

10. N
    Medlem Nivå 14
    Utan blandningsventilen så får du 70-80-gradigt varmvatten, det gäller då att alla blandare har skållningsskydd så det inte går att dra på enbart varmvatten.