Byggahus.se

Övergång mellan rörtyper

1. L
    Medlem · 3 inlägg

Laschon

Medlem
    Innan någon blir förbannad så vill jag säga att jag har letat länge efter svar på dessa frågor men jag lyckas inte hitta något. Jag hoppas att någon har lust att hjälpa mig med detta.

Jag har dragit en PEM-slang från växthuset till garaget. Planen är att dra denna PEM-slang genom garageväggen och där inne ansluta till befintligt kallvattenrör. Nånstans där tar min detaljplan slut och jag behöver hjälp med detaljerna i denna lösning.

Har skissat ner mina tankar i två bilder. Första bilden (ses uppifrån) handlar om övergången mellan PEM Ø20 till Cu Ø15. Jag behöver svänga 90 grader väl inne i garaget. Hur sker själva övergången mellan PEM och Cu? Ska man ha någon form av väggbricka (y)? Vilken typ av vinklad koppling behöver jag ha (x)? Slipper gärna lin och gängtejp, så jag tänker mig någon form av klämringskoppling (önskar jag visste vad jag snackade om).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1-pem-cu.jpg

När (om) första problemet är löst kommer nästa. Det vatten som i dag finns i garaget kommer i Prisolrör Ø12. Jag behöver kapa detta rör och sätta in en t-koppling och koppla på mitt Cu-rör ovan. Vad ska jag ha för koppling här (z)? Stödhylsor till Prisolrören? Vad mer ska jag tänka på?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2-cu-prisol.jpg

Tacksam för alla ledtrådar som kan driva det här projektet framåt.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 391 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det brukliga är väl att man drar PEM slang så du har en sväng PEM även inne och sen skarvar på till valfritt rör. Finns gott om PEM kopplingar med vanlig rörgänga i andra änden så det torde vara det minsta problemet.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 493 inlägg

MathiasS

Medlem
    Redigerat 26 jul 2019 07:03
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.