Övergång från gjutjärn till PEM - Läckande koppling

2k läst  9 svar

1. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Hej.

På vårt inkommande vattenrör av gjutjärn så sitter en plastkoppling som spruckit och nu läcker vatten. Kan man ersätta den trasiga plastkopplingen utan att behöva bila upp runt röret? Jag är rädd att vibrationerna orsakar nya problem i det gamla röret.

Vi kommer att behöva byta ut röret inom sinom tid men jag vill helst kunna samordna det med nytt avloppsrör och rivande av bef. uterum som idag ligger i vägen.

Hur 17 är denna koppling gjord?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Mvh
    Magnus

2. P
    Medlem Nivå 5
    Är du säker på att det är gjutjärn och inte ett galvrör som sitter längs ner mot golvet?

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det mest sannorlika är att det är kanten på en galvad böj du ser längst ner. Visst kan det vara en gjutjärns-muff också. Dock väldigt ovanligt.

Hade det varit en galvad böj så hade man väl satt PRK-kopplingen direkt i den gängan utan plast-övergång. :x

Jag har då aldrig sett denna variant under alla mina år i yrket.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ett högst tillfälligt knep för att laga det där är att kapa upp cykelslang som du lindar tight runt plastmuttern. Dra sen någon form av spännband på det, bäst är slangklämma men i den dimensionen är det kanske inte något man har hemma. Man kan också spänna cykelslangen genom att lägga ändarna i kors och vira med ett litet stålrör eller liknande. Då slipper du massa vatten på golvet tills en mer permanent lagning kan fixas.

5. P
    Medlem Nivå 5
    Tänkte samma sak att OM det är en galvdel så varför inte prk rakt i muff änden! Ska bli intressant att höra vilken raggarlösning detta är 😁

6. M
    Husägare · Nivå 11
    Vulktejp

7. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Tack för era svar. Det kan nog mycket väl vara galvat. Just nu är det lindat med vulktejp följt av silvertejp men läcker ändå lite. Tack och lov rakt ned i en golvbrunn däremot.
    Är livrädd att något ska ge sig så att det står vatten till taket. Ska komplettera med cykelslang och rf slangklämmor också tills vidare.

Bör problemet kunna lösas utan att bila upp runt röret i alla fall? Med PRK-koppling rakt i röret? Är alltså röret som kommer upp gängat invändigt?

Jag får be en annan röris att titta på en mer långvarig lösning tills dess att servisen byts ut helt och hållet. Den som varit här ville enbart byta hela servisen pga sprickan i kopplingen.

Mvh
    Magnus

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ja, på något sätt måste du bekräfta om det är galv eller gjutjärn.

Är det galv så är det ett enkelt problem att lösa för stunden. Är det gjutjärn skulle jag byta direkt hela vägen ut i gatan.

9. M
    Husägare · Nivå 11
    Har stött på corten använt för avlopp källargolv... finns många varianter. Det hade stått sig riktigt bra.

10. mangen5
    Medlem Nivå 3
    Hur ser jag på bästa sätt om det är galv eller gjutjärn?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: