Byggahus.se
Hallå!

Har köpt en kåk som vi har börjat renovera rum för rum. På grund av stora hål och allmänt dålig gips i nederkant mot golv så måste vi köra med relativt höga golvlister. Har satt dessa socklar i ett rum och vi är jävligt nöjda så långt men det är en sak jag bara inte kan släppa - hur löser man övergången från golvlisten till det släta dörrfodret? 🤯
Hur hade ni gjort? Om någon annan har höga antika golvsocklar ihop med smala foder så får ni gärna visa bild på hur ni gjort.

Jag har provat med foderkloss men det är inte ett alternativ så länge jag inte hittar en som är högre än 120mm. På bilderna ser ni hur det ser ut idag. Bortse från min kladdiga fog och placering av vägguttag, det kommer åtgärdas i samband med övergångspulandet.

Länk till golvsockel: https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120

Tack på förhand! 🫡

• Inomhusmiljö, dörr öppen en aning, svarta katten tittar ut, dörrmatta på trägolv, vit dörrkarm, metalldörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart eluttag i vägg, vita lister, mörkblå vägg, golv i trä.
    Skapa konto
  • Inomhus, trägolv, skadad vit dörrkarm och list, svart vägg, närbild, bostadsdetalj.
    Skapa konto
  • Vägg med skoskav och damm, golvlist, eluttag, del av svart objekt, mörkbrunt trägolv.
    Skapa konto
Danosbananos Danosbananos skrev:
Hallå!

Har köpt en kåk som vi har börjat renovera rum för rum. På grund av stora hål och allmänt dålig gips i nederkant mot golv så måste vi köra med relativt höga golvlister. Har satt dessa socklar i ett rum och vi är jävligt nöjda så långt men det är en sak jag bara inte kan släppa - hur löser man övergången från golvlisten till det släta dörrfodret? 🤯
Hur hade ni gjort? Om någon annan har höga antika golvsocklar ihop med smala foder så får ni gärna visa bild på hur ni gjort.

Jag har provat med foderkloss men det är inte ett alternativ så länge jag inte hittar en som är högre än 120mm. På bilderna ser ni hur det ser ut idag. Bortse från min kladdiga fog och placering av vägguttag, det kommer åtgärdas i samband med övergångspulandet.

Länk till golvsockel: [länk]

Tack på förhand! 🫡
Fundering - hittade foderkloss på nätet som är 140mm hög men bara 20mm tjock, dvs 1mm tunnare än golvsockeln. Hur mycket tjockare bör den vara?

Jag hade bytt fodren på dörrarna oxå till 21x95 allmoge, blanda allmoge och släta lister är ingen sjyst kombo🥴😊

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Jag hade bytt fodren på dörrarna oxå till 21x95 allmoge, blanda allmoge och släta lister är ingen sjyst kombo🥴😊
Hittar dessvärre ingen som är 21x95. Närmsta man kommer är väl den här som är 15x95, då måste man sätta foderkloss för att trolla bort skillnaden på tjockleken: https://www.byggmax.se/dörrfoder-allmoge-furu-p08615097#913=83026

Såga till foderklossar själv av lämpligt hyvlat virke.

Ett klassiskt 1800-talsknep är annars att handhyvla en liten 45 graders fasning utanpå golvlisten så att yttersta ändan får samma tjocklek som ytterkanten på fodret.

• Gilla
Chokladmonster och 1 till
  • Laddar…
antingen så skimsat ut så dörrfoderet blivit i nivå med golvlisten

elr så har man kapat golvlisten kortare och med 45 och en mindre bit 45 båda sidorna så det börjat se ut som ändlock så har man inte behövt använda fogmassa

HogeN HogeN skrev:

elr så har man kapat golvlisten kortare och med 45 och en mindre bit 45 båda sidorna så det börjat se ut som ändlock så har man inte behövt använda fogmassa
Skimsa ut fodret 6mm? Inte ett alternativ. Då är det bättre att ”göra” golvlisten tunnare
HogeN HogeN skrev:

Skimsa ut fodret 6mm? Inte ett alternativ. Då är det bättre att ”göra” golvlisten tunnare genom att kapa bort sista biten i 45°, uppifrån och ner (se bild). Allmoge-listen är ju bara 21mm tjock i botten och betydligt tunnare upptill.

Ditt andra förslag med 45° hörn som avslut är precis som jag har gjort på bilden. Jag fyllde med akryl för att det såg förskräckligt ut med allmoge-list mot det släta fodret.

• Två geometriska illustrationer, optisk illusion, Müller-Lyer-illusionen, pilar pekar olika håll, lika långa linjer.
    Skapa konto
Skimsa ut fodret 6mm? Inte ett alternativ. Då är det bättre att ”göra” golvlisten tunnare

Skimsa ut fodret 6mm? Inte ett alternativ. Då är det bättre att ”göra” golvlisten tunnare genom att kapa bort sista biten i 45°, uppifrån och ner (se bild). Allmoge-listen är ju bara 21mm tjock i botten och betydligt tunnare upptill.

Ditt andra förslag med 45° hörn som avslut är precis som jag har gjort på bilden. Jag fyllde med akryl för att det såg förskräckligt ut med allmoge-list mot det släta fodret.
Nej inte alls som du har gjort. Sättet som jag föreslog är att såga av ändan i 90 grader och sedan bara ta en liten 45 graders fasning av det utstickande hörnet. I motsatt riktning mot din 45 graders gir.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Enda sättet att få det snyggt är med skurklossar, i vårt fall beställde jag från ett hyvleri enligt mina önskemål. Hörn av rum med tapet, dörrkarm, list och ljust trägolv.
Skapa konto

A A.Barman skrev:
Enda sättet att få det snyggt är med skurklossar, i vårt fall beställde jag från ett hyvleri enligt mina önskemål. [bild]
Ja, jag håller med. Hittade den här som kostar 139kr per löpmeter. Den är anpassad för 21x120 sockel och 15x69 foder, allmoge på båda.

Case closed

• En vitmålad sockel och foderkloss vid en dörröppning inomhus, med trägolv.
    Skapa konto
A A.Barman skrev:
Enda sättet att få det snyggt är med skurklossar, i vårt fall beställde jag från ett hyvleri enligt mina önskemål. [bild]
Tycker du inte det ser lite märkligt ut med en så hög skurkloss?

X xLnT skrev:
Tycker du inte det ser lite märkligt ut med en så hög skurkloss?
I vårt hus från 1891 så ser det ut så, rummen som renoveras återställs med nytillverkade lister, foder och skurklossar.
Samma profiler och mått.
Tycker själv att det blir lite plottrigt om skurklossen är för låg.
Men smaken är som sagt högst personlig, på den tiden så hade ju varje byggherre sina egna standarder.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med. Hittade den här som kostar 139kr per löpmeter. Den är anpassad för 21x120 sockel och 15x69 foder, allmoge på båda.

Case closed
Här gör han sina egna klossar precis likadana. Kolla första minutrarna.

P Porsibygg skrev:
[bild]
Gör ett annat avslut så kommer det se bättre ut.
Sedan bytt ut dörrfodret till ”päron” eller liknande, [länk]
22x95
Tack för bra hjälp. Det där passar nog bättre hos oss, inte lika maffigt. Du tycker inte jag ska köra på samma allmoge foder fast andra dimensioner?

21x120 https://www.byggmax.se/sockel-21x120-allmoge-vit-p08621120

15/95 https://www.byggmax.se/dörrfoder-antik-furu-p08613069

• Skärmavbild av en byggmaterialwebbplats visar lister med priser och storlekar.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.