Byggahus.se

Övergång från 200mm till 400mm, vad göra?

1. E
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Har ett stenhus som vi planerar att utöka genom en tillbyggnad.

Vi vill att även tillbyggnaden skall vara av stenmaterial och på samma gång tillräckligt isolerande. Så vi tror att 400mm tjocka lättbetong block är att föredra.
    Problemet är att resten av huset har 200mm tjocka väggar och nu undrar vi vad bör göras där väggarna går ihop på ena kortsidan?

Har funderat på att tilläggsisolera samtliga 200mm väggar med 200mm frigolit men det kanske finns bättre förslag?

Bilden illustrerar vad jag menar.

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Vi hade det problemet också. Finns tre lösningar som jag ser det.
    1) Ha knixen kvar på utsidan. Lite beroende på hur huset ser ut kan det vara snyggt att se vad som är utbyggnad och vad som är gammalt.
    2) Tilläggsisolera den gamla väggen så att den blir lika tjock och gör nytt ytskikt på den också.
    3) Ha knixen på insidan av huset istället.

Vi valde 3, för det syns inte hos oss eftersom vi har den gamla ytterväggen kvar som innervägg.

3. E
    Medlem Nivå 6
    Tack för ditt snabba svar.

Fasaden runtom hela huset och även tillbyggnaden skall putsas på nytt, någon gång i framtiden. Så det känns som att tilläggsisolera med 200mm blir valet.

Samtidigt snurrar en tanke runt i skallen, kanske skall vi bygga i 200mm istället för 400mm och sedan tilläggsisolera även tillbyggnaden?

Vad tror ni?

4. G
    Bannad Nivå 2
    Det är inga problem att limma på 20cm lättbetong på gaveln heller om man vill slippa friggolit.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Eftersom du bestämt att putsa hela huset, skulle jag valt 200mm block och därefter 150 eller 200mm EPS (frigolit) runt om hela huset så att hela fasaden blir homogen och välisolerad.

6. I
    Medlem Nivå 9
    Jag har hört historier om frostsprängningar i EPS:en. Hur hanterar du dem, eller du kanske inte limmar cellplasten direkt på lättbetongen?

7. E
    Medlem Nivå 6
    Har haft funderingar på att "limma" upp 20cm lättbetong på samtliga väggar för att få 40cm bredd. Om jag gör det så behövs ingen cellplast för isolering, antar jag. Men applicering av cellplasten verkar vara mycket lättare.

Det som talar mot EPS eller cellplast är just alla rykten om mögel, frostsprängningar mm. Till fördelarna räknas priset och den förenklade arbetsinsatsen.

Det som talar mot lättbetongen är priset och alla dessa frågor. Exempel på frågor är: Hur gör man med grunden, skall man gräva upp runt källaren och applicera LB på källarväggar innan LB appliceras på resten av väggarna? Hur påverkar vikten? Behövs extra isolering? etc…

Om valet är cellplast, skall man köra med 20cm eller 10cm? (har endast sett 10cm cellplast, så 20cm är två vändor med 10cm, antar jag)

Uppskattar även ett svar på bildfrågan, vilket isolerar bäst, lättbetong, cellplast eller cellplast x 2?

8. R
    Medlem Nivå 1
    Angående vilket som isolerar bäst så räknade jag lite på detta. Jag har bara räknat på själva tilläggsisoleringen eftersom det är det enda som skiljer sig mellan alternativen.

alt1: U = 1.75 W/kvmK lamdavärdet=0.35 (var angett i en annan tråd här på forumet)
    alt3: U = 0.17 W/kvmK --||-- 0.033

200 mm cellplast isolerar bättre än 100 mm

Kom på att jag lägga till en sak, alt 2 isolerar bättre än lättbetongen också. U värdet blir då 0.33 W/kvmK