Byggahus.se

Övergång från 17mm

1. E
    Medlem Nivå 1
    Nu börjar jag bli tokigare på den här gamla kåken. Har ett 17 mm rör som har gått sönder i en böj. Nu hade jag tänkt byta ut böjen mot en ny. Problemet är ju att jag inte vet hur i h-vete jag ska få ihop det med ett 15 mm rör som jag har liggandes. Att byta ut hela röret är inget alternativ direkt eftersom jag i så fall får bila upp en halv lägenhet plus en hel del på bottenvåningen och källaren.

Tacksam om det fanns nån som kunde hjälpa till.

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 9
    Det finns speciella plastinsatser till 18 mm klämringskoppling som passar 17 mm järnrör. En sån 18-15 klämringskoppling sulle eventuellt lösa ditt problem.
    Däremot är jag tveksam att göra en sån övergång om du redan blivit "tokig". Det lär hända fler incidenter i kåken. Bättre då att byta ut så mycket som möjligt av de gamla rören. Ingenting är omöjligt. Vi håller på att renovera ett badrum och bytte då järnrören som var ingjutna i golvet under parketten mot 20 mm pex RiR.
    Tog ca en extra arbetsdag inkl de rör som byttes i slitsen.

• Laddar…
  3. Cheever
    Medlem Nivå 5
    17? Inte koppar va? Utan stål? I så fall inga som helst problem (Inte annars heller för den delen).
    Vatette stålrörskoppling

4. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Klart att det inte är omöjligt att byta ut allt. Planen är att vi ska göra det senare, antingen i år eller början av nästa. Nackdelen är att huset är på runt 640 kvadrat och en j*vl* massa meter rör.

Cheever:
    Tyvärr är det koppar. Huset är byggt -64 och helt i betong. Vad jag har fått lära mig användes 17 mm rör på den tiden.

5. H
    Medlem Nivå 4
    är det koppar så är det 16 mm

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Och övergångar mellan 16 och 15mm hittar du på de flesta byggmarknader.

7. E
    Medlem Nivå 1
    Jag har några 16 mm klämringar hemma. Ingen av dom går på något av rören. Provade även 18 mm som var på tok för stora. Mätte seadn med flera olika skjutmått och fick samma resultat (plus minus en tiondel), 17 mm. Har kikat runt lite på nätet och sett att det tydligen var relativt vanligt att ha 17 mm på 60-talet. Men nu verkar det lösa sig med lite specialbeställda rördelar.

8. H
    Medlem Nivå 4
    detta med 17 mm låter skumt tycker jag. jobbade som rörmokare några år i början av 80-talet och kommer ihåg att man då ibland träffade på 16 mm kopparrör ( i alla fall kallade man dom det) men jag har dock aldrig mätt så kanske dom faktiskt var 17 mm utvändigt?

9. J
    Medlem Nivå 5
    Har du länkar till sidorna där det påstås att 17 mm cu-rör var vanligt förr ?

Jag har aldrig sett eller hört talas om dessa under mina 22 år som röris.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag körde 3e gradens korsförhör med lokala rörbutiken när jag skulle byta handfat i vårt hus i fjällen. Jag var också övertygad om att vi hade 17mm, hade mätt upp det med ett sådant där 10kr skjutmått.

Rörisen hävdade envetet att sådana rör hade aldrig tillverkats. jag var rädd att stå med ett avsågat rör utan koppling i obyggden 2 timmars bilresa till närmsta rörbutik.

16mm visade sig fungera utmärkt. Skjutmåttet ifråga förpassades till skjutmåttshimlen (eller vilket håll eländet ju hamnade på).

11. Cheever
    Medlem Nivå 5
    Har inte heller hört talas om 17mm kopparrör och har vart med i +25 år, men man kan alltid lära sig något nytt ;)
    Det "borde" vara ett 16mm om det är koppar. Stålrör 3/8 är nominellt 17,2mm och för att inte blanda brukar man hålla isär dimensionerna lite. 13mm ja, 16mm ja men 17 näää. Men som sagt, man vet aldrig...

Bara för att undanröja ett tvivel, du har inte mätt uanpå plastmanteln på ett prisolrör?

Redigerat 31 mar 2009 10:58
    • Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 5
    Eller prova att knacka på en 16 koppling, Det kan kärva en del ibland.