Byggahus.se

Överförmynderilandet

1. F
    Medlem · 169 inlägg

funkisen

Medlem
    Jag fick just veta att av min från början 40 meter breda tomt har kommunen "prickat" (läs "stulit för framtida och pågående vägprojekt") drygt 20 meter i ena änden och 6 meter i den andra. Återstår knappt 14 meter BERG där jag får lov att bygga mitt hus. Man tackar.

Troligen finns det regler om vilken hustyp jag skall bygga också. Jag tror det enklaste hade varit om staten eller kommunen helt enkelt bestämde sig för en hustyp som blir den enda tillåtna i landet. Med huset kommer en färdigplanerad trädgård som du enligt svensk lag måste anlägga inom 2 år: 10 kvm trädäck, 15 kvm grönsaksland, 5 kvm rabatter, 3 lövträd, 2 barrträd samt 5 buskar.

Är jag bitter? Skriv upp det. Andra saker jag tycker att staten skall bestämma är det exakta antalet kompetenta personer av respektive kön som finns i landet samt hur många föräldradagar jag skall ta ut. *ironi*

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Överförmynderilandet

Det där låter surt, sur som ***** för att vara ärlig.

Som du skriver så låter det som om mer än hälften av tomten är prickad nu. Är detta inget du visste om tidigare? Inget kommunen upplyst om tidigare?

Från vem har du köpt tomten? Om det är från kommunen eller privatperson? Vem det än är som sålt dig tomten så borde de upplyst om hur stor del som är prickad. Det känns ju nästan som falsk marknadsföring.

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Jag vill påminna att som köpare har man undersökningsplikt!!!!!!!

Det borde, med andra ord, inte vara någon överaskning att mycket av tomten var prickad.

OCH

Detta med regler för vad man får och inte får bygga. Dessa regler gör också att du faktiskt vet vad dina grannar får och inte får göra.

Tänk på det!

4. F
    Medlem · 169 inlägg

funkisen

Medlem

Elica: Tack för "rådet". Vem har sagt att jag har köpt tomten? Det finns ju andra möjligheter. En ledtråd: Ibland tas nya detaljplaner fram som du säkert känner till. Och en annan sak: Tror du på allvar att jag glädjer mig åt att mina grannar också har fått hälften av sina tomter prickade? På vilket sätt hjälper det mig?

Jag ifrågasätter lämpligheten i att kommunen schablonmässigt bestämmer var på tomten som huset störs minst av trafikbuller. Eftersom min tomt är kuperad blir det totalt motsatt effekt att lägga huset på ett berg istället för bakom berget.

Jag antar att vad Elica försöker säga är att det är bra att vi har detaljplaner i landet. Jag håller helt med om detta men det är tyvärr helt off-topic. "Tänk på det!"

5. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

@funkisen

Har du provat att prata med kommunen? Jag tycker att det du själv skrev här i forumet var ett bra argument "bättre att lägga huset bakom berget än högst upp".

Även om det är svårt att tro så kan det ibland gå att prata med handläggare på kommunen med enkla argument.

Lycka till.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Det spelar ingen roll om du har förvärvat tomten nu eller om du har haft den hela ditt liv och kommunen nu "kört" över dina åsikter i ett planärende.

Vår samhällsbildning bygger på att kommunen bestämmer vad som är bäst för deras invånare. Det finns rättsregler som tryggar rena övergrepp men när det gäller lokala skälighetsbedömningar är det kommunens sak att göra dessa.

Det finns egentligen bara ett fundamentalt val att göra i den uppkomna situationen:
    Försök påverka kommunens samhällspolitik eller välj att bosätta dig på annan plats.

Lycka till!  :) :) :)

7. Manberg
    Medlem · 944 inlägg

Manberg

Medlem

Det som gör mig nästan lika förbannad som det som du råkat ut för, det är Elicas inlägg:

Även om du har helt rätt i vad du säger Elica så strör du ju bara salt i såren.. fast det klart, salt i såren svider ju. så jag skriver rätt ut vad du i skrift inte lyckades förmedla:

HAHA, så kan det gå sucker!

8. F
    Medlem · 169 inlägg

funkisen

Medlem

Manberg: Det fina med Elicas inlägg var att jag fick något annat att tänka på. En präktig besserwisser att reta sig på är aldrig fel!

Jag har inte köpt tomten, den har gått i arv. Dock är detaljplanen sprillans ny, och det är i samband med denna som prickningen dykt upp.

Familjen_Bygg: Tackar för lektionen i demokrati. Du hade säkert varit lika saklig och korrekt om din kommun plötsligt meddelade dig att din fastighet skulle läggas under vatten för ett dammbygge, eller hur? ;)  Då blir lagstiftningen och sammhällsbildningen en klen tröst för den individuella medborgaren. :)

Jag har fortfarande inte påstått att jag har något emot detaljplaner och att kommunen sätter upp regler för byggande, hur skulle det annars se ut? Jag ifrågasätter bara att man sitter tjugo mil bort och på något magiskt sätt kan veta var på min tomt som jag störs av trafikbuller och sedan vägra tänka pragmatiskt när jag lägger fram alternativa lösningar.

Hursomhelst så har smolken förbytts till glädje:

Jag var och tittade på tomten igår igen och gick upp på höjden. En fantastisk utsikt! Man såg ut över hela sjön eftersom en framförvarande granne hade skogat på sin tomt längs hela strandlinjen under vintern. Tyvärr kommer jag att bygga för bakomvarande grannes motsvarande utsikt i princip helt och hållet eftersom huset hamnar så högt. Det hade varit bättre för honom om jag hade kunnat bygga bakom kullen eller rent av i sluttningen med utsikt från övervåningen. Då hade vi båda kunnat få den fina utsikten men nu är det som det är.

Nu kan jag bara hoppas att min bakomvarande granne har samma fina inställning till detaljplanens oöverträfflighet som Elica och Familjen_Bygg så han och jag kan vara vänner även i fortsättningen.

9. J
    Medlem · 40 inlägg

jezzica

Medlem

hÄRLIGT!!! Grattis! klagar grannen så visa inläggen på forumet

10. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem

Om detaljplanen är ny så har du väl haft möjlighet att ha synpunkter på densamma. Har du lämnat in dina synpunkter under planförfarandet, och hur har de svarat på dessa?

11. F
    Medlem · 169 inlägg

funkisen

Medlem

Mina synpunkter har lämnats in enligt ovan och bemöts enligt ovan. Men som sagt: Jag har inget problem med det längre. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.