Byggahus.se

Överflödiga sega oljefläckar i nyoljat golv...

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag skäms att säja men jag oljade vardagsrumsgolvet i morse och den överblivna oljan togs inte upp. Nu har det blivit kletiga/sega oljefläckar.

Jag funderar på att hyra en polermaskin för att polera upp, och samtidigt få bort oljekletfläckarna. Är det någon som vet om detta är en bra ide eller om det finns något annat man ska göra eller börja slipa om golvet igen....

Mycket tacksam för svar.

/John

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Re: Överflödiga sega oljefläckar i nyoljat golv...

Det brukar vara besvärligt att lösa upp dessa fläckar utan att ytan under skadas. Du kan prova med ett lösningsmedel för olja, men i annat fall får du nog slipa och göra om.

3. J
    Medlem Nivå 1

Bygghuset X säger Trärens på en trasa och arbeta bort fläckarna och sen lägga på nytt lager olja med padsblock.

När vi köpe oljan på Bauhaus var de inte mkt hjälpsamma, deras instruktion var att använda en gummiskrapa BARA. Kanske det var självklart att ta bort överflödet...

4. G
    Medlem Nivå 6

Jag ringde min golvleverantör och frågade hur man gjorde - det här med överflödig olja sade de till om flertalet gånger!

Fast vi jorde bort oss ändå och slipade om det - men det var första gången också - misstag händer så lätt!

5. J
    Medlem Nivå 1

Tack för ditt svar. Joo lätt hänt ja. Kanske det borde medföljanär man köper oljan, instruktioner med grundtips om hur man ska och INTE ska göra när man oljar golvet. Nu fick jag iaf låna slipmaskin så nu ska jag kan göra allt från början igen.

6. morsan
    Medlem Nivå 10

På Faxes olja står det mycket tydligt hur oljan ska läggas på, skrapas av och torkas av.
    Trärens är bra till mycket :)

7. F
    Medlem Nivå 5

Ett tips,skall ni olja golven snåla inte använd Timber X eller Timberguard,den är dyrare än andra oljor men också i en klass för sig!!

8. D
    Medlem Nivå 1

du kan också gå in och titta på följande länks sortiment . http://www.woodcenter.nu/
    mvh Daniel