Byggahus.se

Överenskommelser från byggstartsmötet brutna

1. F
    Medlem · Stockholms län · 679 inlägg

fredwel

Medlem
    Hej!

På vårt byggstartsmöte framförde vi tydligt och protokollförde att entreprenören inte skulle lägga schaktmassorna i den skogsbacke vi hade på tomten. Backen kommer att ligga utanför vårt vardagsrumsfönster, vi har till och med tagit upp extra fönster för att öka sikten mot backen.

Tyvärr tyckte grävskopeföraren från underentreprenören att han visste bättre och lade alla schaktmassor precis där vi inte ville ha dom med en förstörd skogsbacke som följd.

Nu undrar jag om det är någon annan som har råkat ut för något liknande och hur ni löste det, eller om någon annan har någon idé om hur detta ska hanteras.

Som entreprenören sade själva: I och med byggstartsmötet tar entreprenören över ansvaret från oss för att sådana här detaljer blir korrekta. Vi betalar dom ju också 15% på alla kostnader som genereras av underentreprenörerna, så nån ersättning vill vi ha när dom har brustit så.

/fredrik

2. bebben
    Medlem · 385 inlägg

bebben

Medlem

Re: Överenskommelser från byggstartsmötet brutna

Kan ni inte bara kräva av entrepenören att han åtgärdar (genom grävarn)? Eller hur förstörd blev slänten?

3. F

fredwel

Medlem

Jo, det är en tanke som jag har haft. Problemet var att marken delvis var skadad innan, så det kan bli en tvist där.

/Fredrik

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 911 inlägg

yonna

Medlem

Se till att schaktmassorna kommer bort illa kvickt - finns möjlighet rädda något iså fall. Hoppas överenskommelsen vid byggmötet fixades skriftligt!

Det är viktigt att man gör åtminstone några minnesanteckningar vid varje byggmöte. Behöver inte vara så märkvärdigt - man skriver bara ner de punkter man behandlat och vad man överenskommit. Och så ser man till att alla involverade får ett ex av anteckningarna.

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Självklart skall de återställa eftersom de uppenbart brutit en överenskommelse.
    Hoppas bara att ni hade protokollfört den punkten.

Ofta, på större byggen, brukar man dessutom lägga vite på sådant som man är speciellt rädd om som träd, stenmur etc.
    Då måste de förutom att återställa även betala skadestånd till beställaren.
    Då brukar de se till att saker och ting förblir oskadade.

6. N
    Medlem · 94 inlägg

Nybyggare_Gbg

Medlem

Fredwel,

Jag har inte hört om någon som bygger som inte får högvis av dylika händelser i sitt bygge.  Här är mina råd:

-Ta tag i alla problem direkt med entreprenören så de inte blir liggande som surdegar
    -Gör skriftliga "anmälningar" till entreprenören på fel du upptäcker om han verkar motvillig att samarbeta.
    -För en egen dagbok där du skriver upp allt som händer med bygget, vem du pratat med när och om vad osv. Bra för eget minne och vid tvist.
    -Se till att hålla regelbundna byggmöten. Vid dessa tar ni upp de problem som uppstått sen sist samt protokollför hur ni skall lösa dem. I det här fallet skall definitivt entreprenören återställa och se till att schaktmassorna hamnat som ni överenskommit.
    -Håll INNE med betalningar motsvarande kostnader att åtgärda felet + 10% ÄNDA tills felet är åtgärdat. Det är i princip ditt enda och påtryckningsmedel om det krisar.
    -Visa att du menar allvar från början av bygget  - alltför många blir överkörda av entreprenörer som tar genvägar och utnyttjar osäkra köpare.

Kör hårt o Lycka till!

7. F

fredwel

Medlem

Tack för alla råd!

På tisdag ska jag träffa byggledaren som har varit ansvarig för markarbetena ute på tomten, vi ska gå igenom de arbeten somhar gjorts och s har jag begärt en avräkning av de exra arbeten som har gjorts i samband med markarbetena och tillkommande material (Stubbar som har grävts upp, geotextil under gruset, eventuellt mer grus utöver det som ingår enligt avtal).

Jag ska ta upp detta då. Jag tror att jag ska föreslå att de får stå för kostnaden för ängsmatta från vegtech eller motsvarande, lämpligt antal kvadratmeter, men att vi gör jobbet. Av flera anledningar vill jag göra det själv.

/fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.