Byggahus.se

Överdrivet med bärlager?

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi ska bygga hus och kommer få en 800-1000 m2 gårdsplan. Jag kan oerhört lite inom området med bärlager etc. Vi ska så klart ta hjälp utav en "grävnisse" som också ska göra grunden på huset etc.

Jag har frågat honom kring det här med bärlager och han menar på att det är skillnad på bärlager som ska bära personbilar upp till 3-4 ton, och bärlager som ska bära lastbilar.

Vi äger inga lastbilar idag, men det han syftar på är att sopbilen ska komma 1 gång varannan vecka, samt ska en annan lastbil komma och tömma avloppet 1/halvåret. Och han menar väl då att detta kan skada gårdsplanen om man inte lägger tillräckligt med bärlager. Detta är jag med på, men vad är då tillräckligt med bärlager?

I personbilsscenariot har han föreslagit 0-40 bärlager, 20-25cm, beroende på underlag,
    som man sedan jämnar av med ett finare material.

I "lastbilsscenariot" för tyngre trafik vid enstaka tillfällen har han föreslagit mellan 30-35cm 0-90 bärlager.

Jag har en bekant, som verkligen kan allting (nåja), och har så klart "koll" på det här med bärlager. Och han menar på att det här sista scenariot här helt uppåt väggarna onödigt om det bara ska komma en lastbil varannan vecka tex.

Vad tycker ni? Räcker det med 0-40 bärlagret?

Tilläggas skall kanske att under gårdsplanen kommer där ligga jordvärme slingor (ca 800 kvm)

Tack!

2. H
    Medlem Nivå 3
    Vad består marken av under det tilltänkta bärlagret?

3. M
    Medlem Nivå 4
    "Mellansand" enligt geoteknisk undersökning

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Sjukt överdrivet. Det är inte en motorväg du ska anlägga!

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad sägs om fiberduk på sanden, sen 25 cm 0-65 och sen slutligen ett finlager på någon cm på detta.

Det tror jag blir rätt stabilt.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan också nämna att när vi byggde här så behövde vi lite grovfylle, valde 0-100.
    När det började diskuteras mängd så bestämde jag att ta maxfylld bil, punkt.

Jag tänkte att överskottet kunde läggas ut på den "väg" som jag sen visste att två vändor med 25-30 ton betongbil snart skulle gå över.

Nåja, det blev inte så väldigt mycket 0-100 över, men grävmaskinen spred ut det och det blev väl mellan 1-2 dm tjockt (för tunt med tanke på grövsta dim).
    Vi spred även sen ut lite annat överblivet material av mindre sort.

Marken under är f.ö moränmark med en frisk blandning av alla fraktioner, från fin silt och sen sand och upp till rätt stor sten.

Och visst är det ganska mäktigt att se hur 25-30 ton betongbil faktiskt pressar ner marken lite då den passerar. Men det gick iaf hur bra som helst. Om det hade varit några dagars ihållande regnande innan så hade det ev kunnat blivit värre.

Men "din" sopbil och slambil väger inte alls sådär mycket. Sopbilen tror jag knappast kommer över 15 ton, mer troligt 10 ton.

• Laddar…
  7. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Jag har "sällantrafik" av lastbilar på min egenbyggda grusväg. Senast denna veckan hade jag en lastbil här med 14 ton grus - inga problem alls att köra in för honom. Enda gången jag märkt att vägen inte riktigt håller var när en mindre lastbil var här för några veckor sedan och hämtade en skrotbil. För att få bra stöd för kranen så fälldes stöttor ner och en av dessa hamnade i innerkanten på en sväng jag har på vägen, där sjönk det lite men fixades snabbt med en mindre brädbit som fördelade trycket.

Hur har jag då byggt min väg? Jo, först grävt ut, på med markduk och sedan 0-32 som paddades alldeles för lite och sedan ett lager 0-18 som knappt paddades alls. Har fyllt på med mer 0-18 på däckbanorna, alltså inte i mitten på vägen varefter jag tycker det behövs. Jag kör ut gruset med skottkärra och skyffel så därför snålar jag in på mitten. :) Jag har kanske inte den allra vackraste vägen men den håller utan problem, den gränsar till ett djupt dike så skulle det börja brista så hade det märkts väldigt fort då material hade tryckts ut dit.
    Så jag tror du klarar dig alldeles utmärkt på den enklare lösningen.

8. M
    Medlem Nivå 4
    Hej alla!

Tack för svar! Jag nämnde också att vi ska ha jordvärmeslingor under gårdsplanen. Är detta något som gör att jag borde vara extra noggrann/överdriven när det gäller vilket bärlager jag ska anlägga?

9. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Titta på att använda återvunna massor hos oss kostar de runt 30:-/ton mot 130 för vanliga massor

10. M
    Medlem Nivå 4
    Har fått offert ifrån de som ska hårdgöra gårdsplan. 156 kr / kvm. Det är ca 1000 kvm så det är rätt tradiga pengar. Är kvm priset rimligt? Priset är enligt första scenariot ovan.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nja, dom ligger väl ganska djupt?

Där måste väl det viktiga vara att materialet är tillräckligt bra packat under slingorna så det inte kan bli sättningar, antar jag.

Men jag vet faktiskt inte.

12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag kan väl tillföra att jag har breddat min uppfart några meter. Hade en grävare som grävde ur ca 30cm (var gräsmatta här innan) och sen har jag fyllt upp med enbart 0-18 kross. Efter paddning och något år med bilparkering så är detta hur stabilt som helst och lastbilen som kom och tippade ytterligare 15 ton grus nyligen (totalvikt 30 ton) gjorde knappt märken i gruset.

Valde 0-18 för att kunna handskyffla ut det. Fraktioner större än detta är väldigt jobbiga att skyffla för hand.