Byggahus.se

Överdimensionerat FTX-system

1. P
    Medlem · 3 inlägg

parandersandersson

Medlem
    Hej,

Ny på forumet och jag har en fråga jag inte lyckats googla fram bra svar på. Jag är spekulant på en villa byggd på 30-talet, två plan plus vind och källare. Den har senaste årtiondena varit förskola men säljs nu av kommunen som möjlig privatbostad. Huset har relativt modern ventilation med två FTX-aggregat, ett i källaren och ett på vinden. Systemet är mycket överdimensionerat för en bostad, förstår det som att kravet för fsk är 7 l/s per m2 medan man i en villa klarar sig med betydligt mindre.

Har någon erfarenhet av denna förändringen av användande map buller och andra problem? Brukar man behöva byta ut systemet eller räcker det med att dra ner varvtalet? Är det möjligt att gå ner i dimension på rören i huset för att möjliggöra snyggare inbyggnad?

Mvh
    Pär

2. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 289 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Finns det något OVK-protokoll så att man kan se vad för flöden det rör sig om?

Det går absolut att varva ned aggregaten men det finns en gräns för hur lågt man kan gå. 30 % av maxflöde är väl en god gissning.

Du är inne på några lösningar själv, men min spontana tanke är:
    - Går det att bygga ihop kanalsystemen och ta bort ett aggregat? Känns lite mastigt med 2 st FTX i ett bostadshus.

Sedan blir det nog lite systemombyggnad oavsett. De ventilationsdon som används i en förskola använder man inte för bostadsventilation. Drar du ned luftflödet till mer rimliga nivåer får du inga kastlängder med befintliga don. Sedan är det nog en god idé att dimensionerna ned kanalerna.

3. P
    Medlem · 3 inlägg

parandersandersson

Medlem
    Tack för svar!

Fick idag tag i ritningen på installationen så nu har jag den. Du har rätt i att det blir lite systemombyggnad och ny dragning, förhoppningsvis att man kan lösa det med ett aggregat. Initialt drar jag troligen ner flödet på befintligt aggregat, men långsiktigt får vi se var som blir bäst.

Ringde och pratade med lite FTX-installationsföretag idag och det känns som att det kommer gå att hantera på ett överkomligt sätt budgetmässigt.

4. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 289 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Okej. Är det hyfsat fräscha grejer som du plockar bort skulle du kanske kunna få en slant för det. Dock lite svårt med att hitta köpare. För stora saker för en villaägare och entreprenörer köper nog det knappast eftersom det är begagnat. Värt ett försök iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.