Byggahus.se

Överdimensionera extern motor till köksfläkt?

1. E
    Medlem · 53 inlägg

ekaxsve

Medlem
    Hej! Ska göra om lite i köket och montera in en takmonterad fläkt.
    Jag hatar matos, och vill göra allt jag kan för att få så bra sug som möjligt.

Idag har vi en fjäråskupa med extern AC motor på taket. Östbergs stora som suger över 1000m3/h.
    Jag har ca 7m 200mm spirorör med 2st 90 böjar, så lite förluster blir det, men det är ganska bra drag i den nu.

Nu monterar vi ett fönster framför spisen, så då tänkte vi montera in en takinfälld fläkt. Har tänkt mig Fjäråskupans Panorama, en 120 x 70cm med 200 stos. Då har jag 200mm hela vägen.
    Takmonterade motorer finns bara upp till ca 1000m3/h men det finns ju vindsmonterade. Östberg har flera olika modeller. Nu till min egentliga fråga. Är det lönt att överdimensionera en vindsmonterad fläktmotor? Om jag skulle sätta in en 250mm eller en 315mm fläkt som suger 2 eller 3000m3/h, är det lönt? Eller begränsar mina 7meter 200mm rör suget? Någonstans måste det ju gå en gräns för hur kraftig motor man kan ha med 200mm rör...

2. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Vill du inte känna matos är valet av utsugningsanordning uselt.Oavsett om du ökar suget till 2000 kbm/tim kommer inte oset att gå raka vägen upp till utsuget om det inte begränsas av en uppfångningskåpa. Inte ens storkökskåpor klarar uppfångningen tillfredställande om kåpan sitter för högt ovan stekytorna. För att få ersättningsluft till ett utsug på 2000 kbm/tim behövs dessutom ett fläktaggregat som blåser in tempererad luft vilket vintertid kan uppgå till 25 kw i effekt.

3. iMikael Lundgren
    Elektroniktokig · 329 inlägg

iMikael Lundgren

Elektroniktokig
    Håller med!
    Större fläkt ökar bara flödet lite som du misstänker men det vinande ljudet ökar markant.
    Vill du verkligen ha drag så
    För att få in luft i huset
    Sätt en värmeväxlare på frånluftsfläkten på vinden och en tilluftsfläkt också. Det ökar flödet. Isolera rören för att undvika kondens. värmeväxlaren behöver dränerings slang gissar jag.

4. E
    Medlem · 53 inlägg

ekaxsve

Medlem
    OK, tack för info. Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska göra... Har tittat lite på bänkfläkt nu. Det skulle kunna vara ett alternativ. Men vi har gas spis så jag är fundersam hur det blir med lågan om man suger 20cm ifrån... Med takfläkt får vi ca 160cm från spisen upp till fläkten. Inte optimalt, men med stor upptagningsyta och fet motor så borde det fungera hyfsat. Köket är 42m3 x 2,6m till tak --> 110m3 en omsättning på 10ggr ger 1100m3 * ca 1,4 för förluster ger en motor på ca 1500m3/h. 1850 om man vill ha omsättning på 12.
    Jag vet att jag måste ha tilluft. Men jag skulle kunna öppna ett fönster när jag behöver dra på fullt. Kommer nog mest att göra det när jag steker etc då det osar som mest. Sen kan jag köra den på halvfart, det kommer nog räcka. Ska googla vidare och se om jag blir klokare :)

5. T
    Medlem · Huskvarna · 1 586 inlägg

Tjoa

Medlem
    Det brukar vara obra att bryta mot naturlagar.
    Varmt os stiger uppåt och du vill tvinga det neråt.
    Nja, den lösningen får 1 stekpanna av 10 från mig.

6. E
    Medlem · 53 inlägg

ekaxsve

Medlem
    Du menar med bänkfläkten då? Tja, fler och fler leverantörer kommer med sådana modeller nu. Huruvida de fungerar bra eller ej vet jag inte, men jag förutsätter att de är utvecklade och testade enligt gällande praxis. Men jag håller med...oset stiger uppåt :) Men på alla reklamfilmer ser det ut att fungera. Men då kör de väl bara med vattenånga. Hur blir det när man steker...

7. B
    Medlem · Stockholms län · 23 851 inlägg

BirgitS

Medlem
    Att ha en fläkt som suger luft 20 cm från en låga som på en gasspis låter inte bra, känns som stor risk för att lite smuts i fläkten tar eld. Även tidigare när standard var 50 cm mellan elspis och fläkt var det 60 cm mellan gasspis och fläkt som gällde.

8. T
    Medlem · Huskvarna · 1 586 inlägg

Tjoa

Medlem
    Utvecklade och testade... jo av människor som gillar design möjligtvis.
    Reklamfilm visar nog inte hur det inte ska fungera.
    Möjligtvis kan man ju ta bort fläkten och använda den baklänges och ta in luften där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.