Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Överdebiterad för stubbfräsning

1. JonasBleckert
    Husägare · Hässelby · 22 inlägg

JonasBleckert

Husägare
    Vi hade ut ett bolag för att fräsa subbar. Enligt offert tog de 900 kr för första stubben och sen 450 kr per stubbe utöver det (efter Rut). Utöver det debiteras 100 kr/dm om stubbarna är över 7 dm breda.

Jag mätte mina stubbar och bredaste är 58cm. Men när fakturan kom tyckte jag inte det stämde. Fräsningen var en klumpsumma och jag bad dem speca. Då dök det upp att en stubbe varit 110cm bred och en 80 cm bred och de hade för det lagt på 500 kr.

Jag ifrågasätter, skickar bilder på bredden och ber dem inkomma med dokumentation på hur de mätt stubbarna eftersom de inte längre existerar och kan kontrollmätas.

De hävdar att stubbens bredd mäts nere i marken och att det är branchpraxis att mäta så. Jag protesterar eftersom jag omöjligt kan motbevisa deras mått eller påstående.

Det är småpengar, men jag blir väldigt irriterad när man försöker blåsa mig på detta sättet.

Har jag fel? Finns det någon rimlighet att ta betalt utifrån mått som ej dokumenterats, offererats eller i efterhand går att bevisa? Räcker det att hänvisa till en branchpraxis (som jag för övrigt ej kan hitta någonstans)?

2. Jetkokos
    Elektroniktokig · Västmanland · 667 inlägg

Jetkokos

Elektroniktokig
    Det är vid marken du mäter. För inte fräste de bara ner till en bit ovan mark? ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A4CDC171-98A9-4043-A6DA-D6F63A438F83.png

Om du vet diametern på en del av stubben så kan du ju uppskatta diametern ner mot marken, åtminstone på ett ungefär, för att dubbelkolla.

3. JonasBleckert

JonasBleckert

Husägare

Tack. var fick du bilden ifrån? Märkligt sätt att mäta på eller i alla fall inte dokumentera hur de mätt? Speciellt när de fräst bort beviset?

har tyvärr svårt att uppskatta utifrån stammens bredd och har svårt att förstå hur man kan ha ett så vagt mätetal som praxis?!

• Laddar…
  4. Jetkokos

Jetkokos

Elektroniktokig
    Just denna från en lokal firma, men i princip samtliga fräsfirmor har en variant av den bilden på sina hemsidor, just för att det inte alltid är logiskt att mäta så. Kolla så inte din firma har det också.

Kan vare sig försvara eller fördöma (men inte ologiskt att det är det bredaste tvärsnittet som avgör), det är bara så man mäter. Men japp, lite dumt att de själva inte dokumenterade storleken på stubbarna. Du har ingen bild där du kan bedöma rimligheten i det som de uppgivit alls? För ”bara” en femhundring vet jag inte hur mycket tid jag hade lagt ner på det här själv, men det är ju inte min femhundring heller.

Redigerat 15 okt 2021 22:50
  5. JonasBleckert

JonasBleckert

Husägare
    Fräsningen utfördes av en underentreprenör till firman som fällde träden. Så inget jag kunnat hitta. När de fint specar i offerten att de tar betalt, men inte hur de mäter blir jag lite irriterad när det dyker upp en sådan grej.

Ne, 500 är inte mycket. Lutar åt att de får dåliga recensioner istället, det kostar dem nog mer i slutet än de ”vinner” på detta.

• Laddar…
  6. S
    Bannad · 114 inlägg
    Ja, ge dem vad dem tål och förtjänar! Klart att de försöker blåsa dig på den där femhundringen. Att du som beställare missförstått hur man mäter en stubbe som ska fräsas har inget med saken att göra. Du har rätt att få all den informationen du inte frågat efter innan de påbörjade jobbet. De förtjänar dina dåliga recensioner. Och att de inte ens dokumenterade alla mått på stubbarna de hjälpte dig att fräsa bort. Hutlöst!
    Mvh

7. JonasBleckert

JonasBleckert

Husägare
    Ja, självklart ska jag som lekman och beställare i förväg förstå, veta och räkna ut precis vilka frågor jag ska ställa innan, vad som är ”branchpraxis” och så vidare.

I alla andra branscher kallar man det kundservice att ge sina kunder även den info som de rimligtvis inte hade en aning om eller möjlighet att lista ut själva. Men det tycker uppenbart inte du.

Att salta alla fakturor man skickar med 500 kr är ett väldigt bra sätt att fuska till sig en bra peng i slutändan.

Och som sagt, om du ska debitera extra för något är det väl ändå rimligt att dokumentera det du gjort? Eller det kanske är rimligt att höfta lite? Gissningvis höftas det aldrig åt ”fel håll” för entreprenören.

Att andra som blivit utsatta för detta håller tyst och betalar är ju deras sak.

8. D
    Medlem · Stockholm · 32 inlägg

discokapten

Medlem

Utsatta för vad? Att du inte klarar av att googla hur en mäter inför en stubbfräsning?

• Laddar…
  9. D
    Hobbysnickare · stockholm · 230 inlägg

dilemma

Hobbysnickare
    Hur orkar du ens skapa ett inlägg för att du anser dig lurad på 500:-? Lär dig googla I say

10. K
    Medlem · Västra götaland · 339 inlägg

Kaboff

Medlem
    Googlade "hur mäter jag stubbar inför fräsning?" Och kom fram flertalet bilder hur du bör mäta så tycker att informationen finns där om man vill söka, så tycker nog inte detta faller på entreprenören.

11. M
    Medlem · 404 inlägg
    Det är väl till och med så de fräser ner till en bit under mark för att senare få plats med jord för gräs. Stubben under mark är bredare än den ovan mark då den även tar med lite rötter.

Ok, företaget har tagit för givet att ts visste hur en stubbe (för fräsning) mäts. Kanske lite dåligt och företaget skulle helst varit tydligare med hur snubbarna mäts.

Men ligger den "saltade" fakturan inom felmarginalen så ser jag inga problem med att bara betala. Ts har fått bra svar från företaget om varför kostnaden var högre än vad ts hade antagit.

12. A
    Medlem · dalarna · 2 806 inlägg

ArneTW

Medlem
    Den var ju inte saltad... TS är en treåring som inte får använda Google än och blir grinig när han inte förstår.

Han har säkert startat en tråd om att han köpt 3 m3 ved men bara fått 2,1 m3 när han staplat också.

/ATW

13. M
    Medlem · 404 inlägg
    Därav jag skrev "saltad" och inte saltad

• Laddar…
  14. S
    Bannad · 114 inlägg

Vad är det de debiterat extra för? Har de inte debiterat efter de prisuppgifter du fått?

”Enligt offert tog de 900 kr för första stubben och sen 450 kr per stubbe utöver det (efter Rut). Utöver det debiteras 100 kr/dm om stubbarna är över 7 dm breda”

15. Jetkokos

Jetkokos

Elektroniktokig
    Nu ska jag inte sälla mig till efterklok-skaran som verkar ha vaknat på fel sida av sängen på morgonen, då jag anser att man ska ställa högre krav på kommunikation från entreprenören än på en privatpersons Google-skills, men jag tycker ändå att det blir fel att kalla fakturan saltad — jobbet har de ju trots allt utfört bra(?) och fakturerat enligt offert, även om du (av olika anledningar) underskattade arbetets omfattning. Så jag tycker definitivt du bör påtala just otydligheten i kommunikation, men fakturasaltare är de ju inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.