Byggahus.se

Överbelastad nolledare vid anslutning av häll och ugn i befintligt spisuttag?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Jag har köpt ny häll och ugn som ska anslutas där det nu sitter ett 3-fas perilexuttag (avsäkrat med 3 x 16 A och med 2,5 mm2 ledare framdraget från säkringen).

Eftersom både hällen och ugnen är i 220 V -utförande (1x220 för ugn och 2x220 för häll) undrar jag om någon vet om det finns risk för överbelastning i nolledaren och om jag i så fall bör dra fram en extra nolla?

Jag vill minnas att strömmen i en nolledare inte blir den summerade strömmen i respektive fas även om varje fas får var sin belastning kopplad mot nolledaren. Men...man vill ju vara säker.

Någon som vet?

2. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja. Alla här vet. :) Det blir ingen överbelastning så länge som det är en korrekt trefasgrupp, alltså ledare från olika faser i ditt uttag. Och det är inte ofta som perilexuttag är så felkopplade.

Det är själva grejjen med trefas.

3. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Nej du behöver inte oroa dig, faserna tar ut varandra iom fasförskjutningen

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det är faktiskt så att om man brassar på för fullt så blir strömmen i nollan väldigt nära noll.
    Fiffigt va.

Protte

5. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Man vill ju vara säker och då är det inte alltid så att man vågar lita på sina gamla kunskaper som man inhämtade för ca 30 år sedan.

/Ola

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 7
    Ska man vara riktigt petig så undrar jag om fasströmmarna verkligen summeras till noll om det är en induktionshäll det handlar om. De kan säkert ha en del fasförskjutning och övertoner gissar jag.

Däremot är detta inget du behöver bekymra dig om!

• Laddar…