Över vilket tryck bör man montera tryckreduceringsventil för att skona ventiler mm.

4k läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Frågan lyder som rubriken. Jag har konstaterat att jag har 7 bar på mitt inkommande vatten. Är det något att bry sig om eller är det bara att glädjas över att ha inbyggd högtryckstvätt i trädgårdsslangen? :)

2. L
    Medlem · Nivå 10
    Allt ska ju vara dimensionerat för 10 bar. Dock då får man kolla utländska kranar etc som kan ha lägre spec. Vi köpte nyss grohe som vill ha max 5 bar. Jag skulle bara vara glad för direkthögtrycket....

3. A
    Medlem Nivå 5
    Hur mäter man vilket tryck som man har?

4. L
    Medlem · Nivå 13
    Man får koppla in en manometer (tryckmätare) på lämpligt ställe i rörsystemet.

5. C
    Medlem Nivå 5
    En röris jag kände fick väldigt mycket arbete en gång när en kommun höjde trycket från 6 till 9 bar (pga kapacitetsproblem i vattennätet). Det var ganska många hushåll som fick diverse problem med expansionskärlens säkerhetsventiler mm så de fick montera tryckreduceringsventiler hos rätt många hushåll..

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    @ c_olsson. Jag hoppas verkligen inte att det var expanstionskärlets (värmekretsens) säkerhetsventil som började läcka. Det borde vara varmvattnets säkerhetsventil som var lite för låg som började läcka, varmvattnets säkerhetsventil sitter (oftast) innan varmvattenberedaren/växlaren men efter backventilen.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Jag köpte den billigaste manometern på biltema+lite lämpliga övergångar för att passa på vattenutkastaren ute.

Jag har pratat med vattenleverantören och dom bjuder på tryckreduceringsventil och montering om trycket når över 7 bar någongång under dygnet. Jag har faktiskt börjat lessna på att övertrycksventilen på varmvattenberedaren spottar ut lite vatten varje gång toaletten har fyllt klart. En toalett ska dessutom skvala lite när den fyller för att sedan bli tyst och inte som min toa som vrålar när den fyller för att sedan stänga med en smäll. En likadan stol som står där trycket är runt 4 bar stänger hur lugnt som helst. Jag tänkte försöka få vattenröret till vattenutkastaren på huset ansluten före tryckreduceringen iallafall.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då är ju den nyfikna frågan: Nådde trycket över 7 bar?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: