Byggahus.se

Östkust vs Västkust

1. M
    Inredare · halland · 98 inlägg

MoveMe

Inredare
    Jag har under längre tid letat efter tomter nära kusten eller med högt läge där man ser havet. Jag bor för närvarande nära Kungsbacka. Vad jag undrar över är varför det känns som att Västkustens tomter är mycket dyrare än Östkusten? Då räknar jag inte med Stockholm då, men tex Kalmar, Öland, Västervik. Tänker mig att även om Uddevalla kanske är lite billigare än resten av Västkusten så tycker jag priserna är mycket bättre på Östkusten, vet någon varför?

• Laddar…
  2. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 256 inlägg

AXS

Medlem
    Var vill du helst bada?

3. N
    Medlem · Bayern · 422 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Var har du kvällssol?

4. harry73
    Allvetare · Skåne · 12 048 inlägg

harry73

Allvetare
    • Laddar…
  5. N
    Medlem · Bayern · 422 inlägg

Nikorasu

Medlem
    På västkusten brukar vi kalla allt som är längre upp än svenska delen för Norge.

6. M

MoveMe

Inredare
    Tack för tips, men tänkte mig inte sommarstuga utan permanentbostad så närhet till jobb och samhälle... annars kan jag acceptera priserna på Ellös och ovan Lysekil, Tanum mm. Sen är det väl att kommunalt VA vore trevligare än privata lösningar. I jämförelse så känns det som Västervik, tomter med närhet till Kalmar och även Öland är billigare...

7. M

MoveMe

Inredare
    Jag är mest ute efter härlig utsikt, är det skillnad på badvattnen?

8. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 249 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Ja, det är ju salt vatten på västkusten, i östersjön är det sumpvatten. ;)

9. A
    Medlem · Skåne · 551 inlägg

arkTecko

Medlem
    Jag tolkar dig som att du hellre vill bo på västkusten? I så fall är väl svaret samma för dig som för de flesta: det är mer populärt där och då går priserna upp?

Sen om man ska gå in på andra skillnader så är ju avståndet till en "storstad" viktig, och stora delar av östkusten ligger långt ifrån Stockholm. Och Östersjön är ju lite mer av en insjö - man vill ju bo vid det riktiga havet! ;)

10. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 256 inlägg

AXS

Medlem
    Stor skillnad. De flesta vill ha salt och klart vatten, Östersjön är ganska dålig botten och mycket alger.

Har hus precis vid havet i Valdemarsvik, badar ändå hellre i sjö en bit bort.

Men du slipper havstulpaner, maneter och krabbor.

11. M

MoveMe

Inredare
    Jag har bara bott i Halland, Fredrikstad (Norge) men känt att mina besparingar inte riktigt hänger med i prisökningen av tomterna på havsutsikten så undrade om framtiden är att kunna jobba hemifrån om Öland, Kalmar Karlskrona Västervik skulle kunna vara ett billigt alternativ.... men kanske inte då...

12. harry73

harry73

Allvetare
    Men Fredrikstad måste vara östkusten

13. M

MoveMe

Inredare
    Den norska östkusten är inte bräkt vatten väl? Jag menade också bara att jag bott på dessa ställen och inte vet hur den Svenska östkusten är.

14. harry73

harry73

Allvetare
    Det tycker Jag är märkligt

15. M

MoveMe

Inredare
    Vad är märkligt? Jag bor där jag bor och har inte spenderat mina semester på sommaren i att resa i Sverige.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.