Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Östberg heru som visar konstiga temperaturer?

1. H
    Medlem · Älvsborg · 29 inlägg

Hegge_

Medlem
    Hej.
    Funderar på om något är fel med mitt ftx-aggregat. När jag kollar temperaturerna på fjärrkontrollen ser det ut som bifogad bild. Yttertemperatur enligt annan termometer 16 grader.

Är det som står i displayen normalt?

2. H
    Husägare · 242 inlägg
    Rotorn är avstängd, därav ingen överföring av värme.

3. T
    Medlem · Sö · 2 891 inlägg

TheGame

Medlem
    Känns som givaren som visar temp på luft som går in inte stämmer riktigt

4. H

Hegge_

Medlem
    Skall den vara det eller är det något fel?
    Hur sätter jag på den?

5. T

TheGame

Medlem
    Kolla i aggregatet är ett första steg

6. H
    Husägare · 242 inlägg
    Om lufttemperaturen över växlaren når eller överskrider inställd önskad temperatur behöver ju ingen återvinning ske, därav (av) i övre högra hörnet. Titta i menyn vilken inställd temperatur du har (-> ->) och prova att tex öka för att se om återvinningen ändras (x%) i hörnet. Att dina temperaturer visar högre kan ju bero på att du har en varm vind (om aggregatet och rör ligger där(?)) som ger lite extra värmetillskott. Om fläktarna stannat borde du få felmeddelande om detta.

7. H

Hegge_

Medlem
    Då ska vi se, nu visar min separata yttertermometer 10grader. Bifogar några bilder på vad fjärrkontrollen visar. Ställde upp temperaturen till 27 grader, ingen skillnad vad jag förstår.

Vad betyder den sidan som visar 22°(t)

Edit: Ska gå upp på vinden och lägga en termometer där för att se vad det är för temp där samt öppna aggregatet. Minns inte heller var utomhusgivaren sitter, skall kolla det.

8. H
    Husägare · 242 inlägg
    Då borde den ju ha genererat någon procent på återvinningen. (t) visar temperaturen på tilluften efter rotorn, dvs samma som temperaturen på tilluft om man inte har tempmätning vid ett tilluftsdon.
    Bra att kolla temperatur på vinden, borde ju inte vara såpass varmt nu så att det värmer inkommande luft med 7 grader, snarare tvärtom om det varit nattkyla. Hur är utblås och utsug, normala? Har filter bytts?

9. H

Hegge_

Medlem
    Filter byttes för ca 6månader sedan. Dvs dax nu igen om man ska följa servocemanualen. Jag har dock dragit ut på det lite varje gång. Borde väl inte vara det som är problemet? Som sagt, skall ta mig upp på vinden dock har jag en liten 1,5årig galning här så det får nog bli när frugan kommer hem.

10. H

Hegge_

Medlem
    Nu verkar den ha vaknat till. Kanske är en viss fördröjning när man ändrar önskad temperatur.

11. H
    Husägare · 242 inlägg
    Haha, jodå de där små arbetsledarna känner jag igen. Skönt att den hoppade igång, ändå lite oklart varför. Min fråga om filtret var om de eventuellt var så igensatta så luften stod still i aggregatet ;)
    Du får väl hålla ett öga framöver och se om det händer igen.

12. T

TheGame

Medlem
    Ser endå konstigt ut.
    om du återvinner dina 23 grader hur kan det då även skicka ut 23 grader? känns som det är fel på givarna.

Edit: eller jag kanske svamlar nu.
    Min ser ut så här i detta nu så det kanske stämmer
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20211008_132006.jpg

13. H

Hegge_

Medlem
    Nu ska vi se, äntligen har jag lyckats mäta temperaturen på vinden 10 grader enligt den fösta bilden, temperaturen utomhus är ca 9 grader och utetemp enligt Ftx-aggregatet 16 grader. Känns märkligt!

Var mäter den utomhustemperaturen?
    Måste väl vara något fel. Den borde ju definitivt återvinna värme nu?

14. T

TheGame

Medlem
    Jag tror den givaren sitter i första facket inkommande.

15. Nils-Orvar
    Medlem · Skåne · 591 inlägg

Nils-Orvar

Medlem
    Ser ut som att tilluftsgivaren (kanalgivaren med lång kabel som går ut från elboxen) är monterad i frånluften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.