Hej.
Funderar på om något är fel med mitt ftx-aggregat. När jag kollar temperaturerna på fjärrkontrollen ser det ut som bifogad bild. Yttertemperatur enligt annan termometer 16 grader.
Är det som står i displayen normalt?
-
7 okt 2021 14:58 #1
-
-
7 okt 2021 18:14 #3
Känns som givaren som visar temp på luft som går in inte stämmer riktigt
-
7 okt 2021 19:07 #4
Hur sätter jag på den? -
-
7 okt 2021 22:03 #6
Om lufttemperaturen över växlaren når eller överskrider inställd önskad temperatur behöver ju ingen återvinning ske, därav (av) i övre högra hörnet. Titta i menyn vilken inställd temperatur du har (-> ->) och prova att tex öka för att se om återvinningen ändras (x%) i hörnet. Att dina temperaturer visar högre kan ju bero på att du har en varm vind (om aggregatet och rör ligger där(?)) som ger lite extra värmetillskott. Om fläktarna stannat borde du få felmeddelande om detta.
-
8 okt 2021 08:53 #7
Vad betyder den sidan som visar 22°(t)
Edit: Ska gå upp på vinden och lägga en termometer där för att se vad det är för temp där samt öppna aggregatet. Minns inte heller var utomhusgivaren sitter, skall kolla det. -
8 okt 2021 09:08 #8
Då borde den ju ha genererat någon procent på återvinningen. (t) visar temperaturen på tilluften efter rotorn, dvs samma som temperaturen på tilluft om man inte har tempmätning vid ett tilluftsdon.
Bra att kolla temperatur på vinden, borde ju inte vara såpass varmt nu så att det värmer inkommande luft med 7 grader, snarare tvärtom om det varit nattkyla. Hur är utblås och utsug, normala? Har filter bytts? -
8 okt 2021 09:24 #9
Filter byttes för ca 6månader sedan. Dvs dax nu igen om man ska följa servocemanualen. Jag har dock dragit ut på det lite varje gång. Borde väl inte vara det som är problemet? Som sagt, skall ta mig upp på vinden dock har jag en liten 1,5årig galning här så det får nog bli när frugan kommer hem.
-
8 okt 2021 10:00 #10
Nu verkar den ha vaknat till. Kanske är en viss fördröjning när man ändrar önskad temperatur.
-
8 okt 2021 10:03 #11
Haha, jodå de där små arbetsledarna känner jag igen. Skönt att den hoppade igång, ändå lite oklart varför. Min fråga om filtret var om de eventuellt var så igensatta så luften stod still i aggregatet
Du får väl hålla ett öga framöver och se om det händer igen. -
8 okt 2021 13:18 #12
Ser endå konstigt ut.
om du återvinner dina 23 grader hur kan det då även skicka ut 23 grader? känns som det är fel på givarna.
Edit: eller jag kanske svamlar nu.
Min ser ut så här i detta nu så det kanske stämmer
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
15 okt 2021 09:58 #13
Nu ska vi se, äntligen har jag lyckats mäta temperaturen på vinden 10 grader enligt den fösta bilden, temperaturen utomhus är ca 9 grader och utetemp enligt Ftx-aggregatet 16 grader. Känns märkligt!
Var mäter den utomhustemperaturen?
Måste väl vara något fel. Den borde ju definitivt återvinna värme nu? -
-
Medlem · Skåne · 591 inlägg 15 okt 2021 18:4915 okt 2021 18:49 #15
Ser ut som att tilluftsgivaren (kanalgivaren med lång kabel som går ut från elboxen) är monterad i frånluften.