Byggahus.se

Östberg Heru 90S Motor larm

1. B
    Medlem Nivå 3
    Har en Heru 90S i mitt hus som har börjat krångla aggregatet är c:a 10år och har
    fungerat bra tills nu. Vid uppstart varvar frånluftsfläkten upp till 2400rpm och rotor trumman
    roterar. Efter några minuter går frånluftsfläkten ner till 1500rpm och tilluftsfläkten startar
    varvar upp till 200rpm efter det så får jag motorfel. kan man anta att tilluftsfläkten är kass?
    Eller vad tror ni? Kanske bara är lagret i fläkten som är kass. Går det att byta? Mvh

2. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Nu är jag inte helt hundra men jag tror att aggregatet läser av varvtalet på fläkten via tacho utgången på denna och av någon anledning får den ingen signal att fläkten snurrar och då kommer larmet.
    1. Kontrollera om fläkten börjar snurra vid uppstart
    2. Möjlig test är att byta plats på fläktarna för att se om det är fel på fläkt eller signaler till dessa.
      Se till att bryta strömmen till aggregatet innan du kopplar loss fläktarna och flyttar dem.
    3. Skulle felet följa med fläkten så tror jag att man måste byta till en ny fläkt, sitter tyvärr en del elektronik i fläkten som kan gå sönder.
    4. Se till att du får tag i rätt fläkt om du köper en ny, verkar som att det finns två olika modeller.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 3
    Nu har jag skiftat fläktarna. Båda verkar fungera Varvar både upp och ner, så regleringen verkar fungera.
    Funderar på elektronikkortet, om det kan vara orsaken till problemet. Aggregatet går i c:a 10 minuter
    innan larmet kommer. Kanske värmeproblem eller glappkontakt. Nästa steg är att kolla elektroniken.

4. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Visade dem olika fläktarna något varvtal (rpm) på handkontrollen?
    Jag tror det är det som styrningen kontrollerar för larm, inga pulser från motorn = fel på motor.
    Kan vara fel på fläktmotor eller elektroniken på kretskortet som läser tacho signalen.

5. R
    Medlem Nivå 3
    Kolla hur procenten står på fläktarna så inget ändrats där, jag har fått larm om motorfel när jag laborerat med procenten på bortaläget

6. B
    Medlem Nivå 3
    Fläktarna verkar fungera. Varvtalet avläses i fjärrkontrollen.

7. B
    Medlem Nivå 3
    Jag har inte ändrat några inställningar, men ska kolla

8. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Ser varvtalen ut att stämma med fläktens verkliga hastighet?
    I ditt första inlägg nämnde du att tilluftsfläkten bara visade 200rpm.

9. B
    Medlem Nivå 3
    Jag har skiftat fläktarna och båda varvar upp till 2400 rpm när dom är inkopplade som
    frånluftsfläkt. Som tilluftsfläkt så varvar båda upp till c:a 200-300rpm innan motorlarm kommer.
    Det tolkar jag som att båda fläktarna fungerar. Felet borde ligga i elektroniken eller i motor
    till rotorn. Rotorn ser ut att snurra ok under flera minuter. Rotorn minskar varvtalet när frånluftsfläkten
    börjar sänka varvtalet och tilluftsfläkten ökar varvtalet. Efter det kommer motorlarmet.

Redigerat 10 maj 19:50
  10. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    När du säger att dem varvar till 200-300 rpm är det på displayen eller i verkligheten?
    Att rotorn minskar hastighet när tilluftsfläkten startar är nog för att det är en del av startsekvensen.
    Du kan pröva att kontakta Östberg och se vad dem säger, men låter som att något i kretskortet är fel.
    För säkerhets skull kontrollera så inga sladdar släppt mellan motor och kretskort.

11. B
    Medlem Nivå 3
    Det ser jag på Fjärrkontrollen. Det är lite svårt att se varvtalet på själva fläkten.:D
    Eller vad menar du? Jag kan se och höra att fläktarna startar och varvar upp
    Tror också att elektronik kortet är boven i dramat. Kollat alla kontakter.

12. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Kanske lite sent svar men låter som att det är fel på elektroniken och ett den läser in fel hastighet på fläkten och därför ger larm.

13. B
    Medlem Nivå 3
    Kollade med Östberg och det stämmer bra troligt fel på Elektroniken, Tråkigt bara att nytt kort
    kostar 3700:- typ, vilket jag tycker är svindyrt.:D:cool: