Byggahus.se

Östberg Heru 130: Larm Överhettning

1. M
    Medlem Nivå 11
    Har dragit igång mitt aggregat och funderar lite över den inbyggda elektriska eftervärmaren. I service-menyn kan jag ställa in önskad temperatur och också aktivera eftervärmare + Afterblow.

Jag är tveksam till om dessa inställningar egentligen ska hantera en extern eftervärmare. För varje gång jag aktiverar så larmar aggregatet om överhettning inom några timmar. Har provat ställa mellan 18 och 21 grader utan skillnad.

Har lusläst manualen men det står inte speciellt tydligt.

2. T
    Medlem · Nivå 9
  3. M
    Medlem Nivå 11
    Tack.

Tror nog att jag har eftervärmaren på rätt ställe - däremot har jag monterat givaren GT7 på fel ställe. Så då antar jag att aggregatet inte känner av värmen för att reglera eftervärmaren och så blir det ju överhettat till slut..... :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Skönt att du hittat felet.
    Har dock varit med om att fabriken växlat dom två kablarna ofrivilligt, så för övriga som söker på detta felet kan det va bra att kolla det.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Råkade skicka ett PM till dig.....
    Funkar det nu? Har samma problem med min Heru 180. G7 givaren på tillluftskanalen och larm för överhettning direkt!

6. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Dom fyra vanligaste problemen:

Tilluftgivare GT7 ej installerad korrekt i tilluftkanal.

Någon har vänt på vänste/högerinstallation i servicedosan.

Tilluftfläkten går ej eller tilluftkanalen är blockerad/tilluftfilter helt tätt.

Eleftervärmaren installerad på fel ställe beroende på vänster/högerutförande.

7. V
    Medlem Nivå 3
    Eller om man kör på för lågt min flöde i tex bortaläge

8. T
    Medlem · Nivå 9
    Stäng av eftervärmaren.
    Behöver ni verkligen den?
    Iofs rätt ska vara rätt man ska inte få överhettningslarm men eftervärmare kör jag kanske nångång då det är under -30.