Byggahus.se

Östberg FTX för 360m2

1. S
    Medlem · gävleborg · 566 inlägg

spaxx

Medlem
    Hej,

När jag tittar på Östbergs sortiment så hamnar jag på aggregat med 200mm och 250mm kanalanslutning. Varför har just Östberg så stor diameter på sina aggregat? Deras Heru-serie.

Men man kanske man köra förminskning direkt innan eller efter första stora ljuddämparen?

2. S
    Medlem · gävleborg · 566 inlägg

spaxx

Medlem
    Någon som vet? :D

3. S
    Medlem · 744 inlägg

sune73

Medlem
    Största anledningen tror jag är att få ner hastigheten på luften jämfört med en mindre diameter. Dessutom för att minska motståndet.
    Allt för att få ett så funktionellt och tyst system som möjligt.
    Har själv 200 en bit kring aggregatet Heru 130 som sedan grenar ut sig till 160 - 125 - 100.

4. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    Det är helt beroende på vilket flöde som behövs.

Vi har ett agg där kanalerna är nedstrypta direkt efter agget pga att det är ett stort agg och att vi klarar oss med mindre. Jag tog det stora bl a för att slippa köra fläktarna på högvarv och därmed förhoppningsvis slippa lite oljud.

5. Ropia
    Medlem · Sandviken · 695 inlägg

Ropia

Medlem
    http://www.dimensionera.se/ventilation/kanal.php

Beroende på vilket flöde som du kommer kräva vid forcering och normaldrift så får man anpassa kanaldimensionerna. Aggregatet har ju kanaldimension på anslutningen för full kapacitet 100% på fläktarna, har du inte behov för det så kan du räkna ut via länken ovan vilken lufthastighet du kommer få i stam vid forcering om du reducerar till 160mm direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.