Byggahus.se

Örementhus Lilja

1. E
    Medlem · Skåne · 79 inlägg

enoch85

Medlem
    Har sett att det är poppis med "bygga-hus-trådar" så tänkte lägga upp en här med.

Vårt första hus som vi bygger helt själv (totalentreprenad). Idag bor vi i parhus byggt 2018. Vi följde även detta bygget, var med och planerade, samt gjorde alla tillval osv. Men, detta är upplåtet i bostadsrättsform så det är långt ifrån samma sak som att bygga på friköpt tomt.

Huset byggs i Skåne. Skrev avtal i mars 2021, kommunen tog onödigt lång tid på sig med bygglov, men nu vi är äntligen igång! Vi fick startbesked den 10/12. Tomten köps 15/12, och gjutning av platta på mark är planerad till 20/12.

Huset är ett gediget 1.5-plans stenhus vid namn Lilja där vi har flyttat i princip alla väggar. Vi kommer även ha ett garage/förråd på cirka 47 kvm. Orkar inte skriva alla tillval just nu (det var mycket), men om någon är intresserad så fråga. :)

Jag kommer att posta mer info i takt med att bygget fortskrider.

OK, nu kör vi - första bilden:

Redigerat 11 dec 2021 20:43
    • Laddar…
  2. E

enoch85

Medlem
    Dags för bild nummer två:

Lite snöigt, men schakten är klar och nu är det dags för kantelement och cellplast.

Närmast i bild är garaget från "baksidan" mot trädgården. 2 meter efter ligger bostadsdelen.

3. M
    Medlem · SödraSandby · 544 inlägg

Manhunter

Medlem
    Var bygger ni?

4. E

enoch85

Medlem
    Ca 2 mil från Södra Sandby. :)

5. E

enoch85

Medlem
  6. J
    Renoverare · Skåne · 3 415 inlägg
    Har du några fasad/planritningar på huset? :)

7. M
    Medlem · Skåne · 467 inlägg

maximm

Medlem
    Kul! Vi har bott 3 år i vårt Örementhus och är supernöjda. Men vi valde att bo ganska exakt inne i Sandby :)

• Laddar…
  8. E

enoch85

Medlem
  9. E

enoch85

Medlem
    Ja, det föll på Örementhus efter mycket letande. Vi var väldigt nära på att signa med en annan stenhusleverantör, men efter att ha läst 99% dåliga omdöme på detta forum så blev vi skeptiska.

Kollade Örementhus, och alla verkade nöjda!

10. E

enoch85

Medlem
    Här kommer bild på köket från ett håll.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · 12 inlägg

hhallen

Medlem
    Jag ser på Örementhus hemsida att husen byggs i lättbetong. Är det fullhöjds-element till väggarna? Vet du i så fall från vilken leverantör de kommer? Jag undrar också hur takbjälklaget är beskaffat. Är det också lättbetong, eller något annat?

Anledningen att jag frågar är att jag själv planerar att bygga ett lättbetonghus under 2022.

12. E

enoch85

Medlem
    Här har du en av kortsidorna (för att visa upp till nock). Vet inte om det är det du kallar "fullhöjds-element", men de går ju hela vägen upp per våning så att säga.

Känner inte till leverantör faktiskt.

Redigerat 15 dec 2021 22:49
    • Laddar…
  13. H
    Medlem · 12 inlägg

hhallen

Medlem
    Ja, precis! Bottenvåningen här ser (principiellt) precis ut så som jag tänkt bygga. Mig veterligt finns det bara två leverantörer som tillhandahåller såna element i Sverige: Xella (alias Ytong) och H+H. Hade varit intressant att veta vilken som används (eller om Örementhus eventuellt har någon annan, möjligen utrikisk leverantör).

14. E

enoch85

Medlem
    Hmm, jag tror jag sett gula "säckar" som det står Y-TONG på när grannens hus fick sina väggar för nån vecka sedan. Kan inte säga 100% dock, men jag vet säkert om cirka 4 veckor. Då ska väggarna upp.

För er som vill följa bygget tillsammans med mig/oss, så är detta tidsplanen:

• Laddar…
  15. E

enoch85

Medlem
    Dags för lite fler bilder. Nu är grunden i princip förberedd för gjutning.

På bilderna ser ni garage och husgrund.

Bilden med bilen är för att visa bredden på garaget. På längden får man plats med cirka 3 bilar, men vi kommer ju använda en del som förråd också.

Det blir rätt så mycket el och nätverk, vilket också syns på en av bilderna. Jag jobbar inom IT, så för mig är det en av de viktigaste delarna i huset. Kommer ha ett helt separat nätverksrack t.ex. Det är det som syns i bild, och är separat från elcentralen då alla kablar inte fick plats där.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    båda.jpg
    grund2.jpg
    grund1.jpg
    grund4.jpg
    garagebild.png

Redigerat 16 dec 2021 18:43
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.