Byggahus.se

Öppning i hjärtvägg, har jag tänkt rätt? FOTO!

1. P
    Medlem Nivå 4
    Hej. Jag behöver era tankar angående mitt kommande köksprojekt. (Se bilden, öppning mellan de röda strecken.)

Vi har tänkt att öppna upp en 160 cm bred öppning i vår bärande hjärtvägg.

Fakta om huset:
    1,5 plans villa byggt 1970. Övervåningen är inredd och taket består av betongpannor med en lutningen på 45 grader. Vi bor i Härryda kommun med en snölast på 1,5. Huset är 8 meter brett. Väggen står i mitten av huset på undervåningen det blir 2 st golvreglar som hamnar ovan öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    _20161020_201646.jpg

Jag är medveten om att en byggnadsingenjör skall räkna på det men det är intressant att förstå det själv. När jag lägger in värdena i en tabell får jag följande( se bild)

Limträbalk 270x56. Min önskan är så låg balk som möjligt och jag sneglar då åt stålbalk men här blir det svårare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20161020-202337.png

FRÅGA 1. Kan mina beräkningar stämma?

FRÅGA 2. Vilken dimension på stålbalk skulle motsvara min limträbalk? En bra beräkningsmodell på detta kan jag inte hitta.

Tacksam för era tankar.

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Om man ska växla av en vägg handlar det inte enbart om att beräkna vilken balk och pelare man ska använda sig av, utan man måste även veta så att det som finns under nuvarande golv, alltså där du kommer stämma pelarna, klarar av att bära upp lasten som efteråt kommer bli punktlaster som tar upp lasten för hela den borttagna väggen inkl egentyngd av balk.

Vad har du under golvet i huset? Platta på mark eller källare?

Nu är jag ingen expert på att räkna själv, men som jag gjorde då jag skulle ta ner en vägg så använde jag samma beräkningsprogram som du använt dig av, och resultaten i den stämmer troligen. Mitt hus har inte rasat än ;)

Ditt resultat på en limträbalk som är 56 x 270 skulle enligt en gigantisk uträkning standardmässigt kunna ersättas av:
    IPE-140
    HEA-120
    HEB-120

Det du kanske inte tänker på i ditt fall är att du måste ha pelar/stolpar som bär upp balken. Ditt öppningsmått blir då inte 1,6 meter, för vad lägger du då balken på? Antar att du vill få in en balk så du får öppet hela vägen från den röda linjen längst till höger, och hela vägen så som det är öppet i dagens läge till vänster - eller tänker du bygga igen dörrhålet som är där idag?

Om du vill ha en mindre hög balk kan du ju alltid gå upp i dimension och välja en som är 90 eller 115 mm istället.

Redigerat 21 okt 2016 22:39
  3. P
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaret!
    Under golvet är det en gjuten platta som pelarna kommer vila på så det kommer bli stabilt. Jag kommer mycket riktigt att bygga igen de nuvarande öppningarna, för att få större vägg i köket, och passar då på att sätta stolparna/stöden på rätt plats för balken.

4. T
    Medlem · Nivå 6
    En byggingenjör inkl bygganmälan kan mycket väl kosta dig sisådär 20 000 kr, och då är det inte jobb och material inräknat.

Även om det är en gjuten platta måste man beräkna så den klarar av lasten korrekt och inte spricker just är pelarna kommer.

Hade det varit mitt hus, ja då hade jag troligen satt en limträbalk samt två pelare i trä. Du bör kunna ta bort överliggaren i regelverket som nu finns i väggen du vill ta bort för att minska bygghöjden lite. Eller kanske att du kan klämma upp balken ännu längre upp!

Glöm inte stämp innan du sågar och se till så balken ligger hela vägen upp och inte glipar!

I den beräkning du har gjort får du väl fler förslag på dimension på balkar? Väljer du en bredare balk kan du ju även minska höjden på balken.
    90 x 180 är ett annat alternativ, och då spar du ju en hel del på höjden. Stolparna finns dessutom i 90 x 90 så upplaget blir inget problem.

Redigerat 21 okt 2016 23:53
    • Laddar…
  5. P
    Medlem Nivå 4
    Ja absolut, jag förstår vad du menar. Anledningen till att jag räknar på den balkdimensionen är att jag har en sådan liggandes.

Jag har även sneglat på hur grannhusen ( som är byggda på samma sätt ) har löst öppningar i hjärtväggen.
    Vissa har bara spikat på en regel till och tagit bort väggen!? Andra har lagt upp limträbalk med, enligt mina beräkningar, alldeles för klen dimension och enbart spikat på en till regel på en gammal regel som balken vilar på. Men jag har tänkt att göra rätt från början.:)

6. Bästa svaret

T
    Medlem · Nivå 6
    Men dåså. Använd då din balk, för den fungerar ju!

Folk river väggar hit och dit utan att ha en aning om vad det innebär för huset. Men tro mig.. Du vill inte göra fel och få en sättning i hela huset, så därför är det bättre att sätta en balk samt pelare så kan du sova gott om natten :)

Sedan kan man väl också säga att eftersom beräkningsprogrammet du använt dig av säger att pelaren ska vara 90x90, så är det inte så att det är enda utvägen på pelare. Det går att bygga pelare på många sätt. Nyttjandegraden på själva pelaren som är 90x90 för din avväxling blir ca 22%, vilket alltså tyder på att en 90x90 kan ses som en överdimensionerad pelare. Men just i limträ så finns det inte mindre dimension på pelare och därför rekommenderas alltså en 90x90.
    Många bygger pelare genom att skruva ihop två lite enklare reglar, typ 2 st 45x70, vilket säkerligen räcker för din del också, särskilt om den även förankras i annan regel i väggen (då får du ju ytterligare en som håller).

Det du måste vara noga med är dock att se till så att balken inte kan röra sig i sidled så det rasar, utan att den blir där den ska vara.

7. P
    Medlem Nivå 4
    Tack ingen! Får visa en bild hur det blir när det är klart.

8. T
    Medlem · Nivå 6
    Bild hoppas jag på :)

Du verkade ju ha rätt bra koll redan från början, så det kommer gå galant!
    Dyker det upp något på vägen är det bara att fråga.

Lycka till

9. B
    Husägare · Nivå 8
    Lite sport vore det annars att bygga en egen samverkansbalk av plywood och befintliga reglar. Då skulle man teoretiskt sett kunna göra klart balk och pelare utan att behöva stämpa och riva väggen först. Kräver dock lite mer beräkningsarbete men då får man iaf en balk som ingen annan har ��

10. P
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 6
    Det ser ju strålande ut :)

12. P
    Medlem Nivå 4
    Riktigt smidigt med en stålbalk! Ett stort plus är att det går att dra elen till det nya köket på ett enkelt sätt i balken.

13. AndersPS
    Renoverare Nivå 18
    Snyggt!